Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
Γιώργος Χουλιαράκης, υπουργός Οικονομικών: / Γιώργος Χουλιαράκης: Χρέος της κυβέρνησης της Αριστεράς, να άρει τις παθογένειες και τις κοινωνικές ανισότητες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γιώργος Χουλιαράκης, υπουργός Οικονομικών: / Γιώργος Χουλιαράκης: Χρέος της κυβέρνησης της Αριστεράς, να άρει τις παθογένειες και τις κοινωνικές ανισότητες

Τα δύο επίδικα της εκλογικής αναμέτρησης προσδιορίζει ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης σε συνέντευξή του στην "Αυγή" της Κυριακής. Το πρώτο αφορά την αρχή των μεγάλων συστημικών παθογενειών του ελληνικού κράτους και των κοινωνικών ανισοτήτων που αυτές παράγουν και το δεύτερο το ποιος είναι ικανότερος να διαχειριστεί με κοινωνικά δίκαιο τρόπο τη δύσκολη πολιτική οικονομία της προσαρμογής.

Συνέντευξη στον Κωστή Νικολακάκο

* Κύριε υπουργέ, είστε από τους ανθρώπους που γνωρίζουν πολύ καλά και "εκ των έσω" τη συμφωνία με τους δανειστές. Σχετικά μ' αυτή διατυπώνονται πολλές απόψεις. Εσείς τι πιστεύετε; Αποτελεί τη βάση, το πλαίσιο πολιτικής που μπορεί να οδηγήσει την Ελλάδα στην έξοδο από την κρίση και σε μια νέα εποχή ανάπτυξης;

Η συμφωνία λύνει το οξύ χρηματοδοτικό πρόβλημα της χώρας για την επόμενη τριετία και διαλύει τον κίνδυνο εξόδου από το κοινό νόμισμα, επιτρέποντας ταυτόχρονα την ταχεία άρση των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές. Οι βασικές αυτές προϋποθέσεις όμως αποτελούν αναγκαία, αλλά όχι επαρκή συνθήκη για τον τερματισμό της μεγάλης ελληνικής ύφεσης. Η επιστροφή στη βιώσιμη ανάπτυξη με δικαιοσύνη και αλληλεγγύη χρειάζεται ρήξη με τις μεγάλες συστημικές παθογένειες του ελληνικού κράτους και της κοινωνίας, όπως η εκτεταμένη φοροδιαφυγή, η μικρή φορολογική βάση, οι πελατειακές σχέσεις συναλλαγής, η διαφθορά. Όλες αυτές οι παθογένειες παράγουν πολλαπλές μορφές ανισοτήτων που η Αριστερά καλείται να άρει.

Και είναι αυτό ένα από τα μεγάλα επίδικα των επικείμενων εκλογών. Πρέπει να σημειωθεί επίσης πως, σε αντίθεση με προηγούμενα προγράμματα, οι δημοσιονομικοί στόχοι που προβλέπει η συμφωνία είναι χαμηλοί και, κατά συνέπεια, η δημοσιονομική προσαρμογή που απαιτείται σε χρονικό ορίζοντα τετραετίας είναι ιδιαίτερα ήπια. Η υφεσιακή ροπή των προηγούμενων προγραμμάτων, αυτή που διέρρηξε τον οικονομικό και κοινωνικό ιστό της χώρας την τελευταία πενταετία, είναι τώρα σημαντικά ασθενέστερη. Η νέα κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα την αντιστάθμιση ακόμα και αυτής της σχετικά ήπιας υφεσιακής ροπής, με κύρια στόχευση τις κοινωνικά πιο ευάλωτες κατηγορίες, αυτές των μακροχρόνια άνεργων, των νοικοκυριών χωρίς εργαζόμενο, των κοινωνικά αποκλεισμένων. Κρίσιμος παράγοντας στη μάχη αυτή είναι η απελευθέρωση δημοσίων πόρων που θα προκύψει από την αναδιάρθρωση του χρέους - μια δύσκολη διαπραγμάτευση, που θα ξεκινήσει αμέσως μετά την πρώτη αξιολόγηση και για την οποία θα πρέπει να είμαστε όσο πιο άρτια προετοιμασμένοι γίνεται.

* Κατά κοινή εκτίμηση, η συμφωνία - Μνημόνιο περιλαμβάνει και βαριά μέτρα για αρκετές κοινωνικές ομάδες. Αυτά τα μέτρα ή ορισμένα από αυτά μπορεί να αποτελέσουν αντικείμενο επαναδιαπραγμάτευσης; Γενικότερα, είναι μια στατική ή μια δυναμική συμφωνία;

Δόθηκε μια μεγάλη μάχη για να περιοριστεί το βάρος τής δημοσιονομικής προσαρμογής αλλά και για να αλλάξει ριζικά η κοινωνική κατανομή του βάρους αυτού. Πεποίθησή μου είναι ότι πετύχαμε σε ικανό βαθμό τόσο τη μείωση των δημοσιονομικών στόχων όσο και την ενσωμάτωση μιας δέσμης μέτρων που επιβαρύνουν κυρίως τα υψηλά εισοδήματα. Πετύχαμε επίσης να αποκρουστούν μια σειρά μέτρων που θα αποδυνάμωναν περαιτέρω τη θέση των εργαζομένων στην αγορά εργασίας και να ανοίξει πάλι η συζήτηση για ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων, που θα λειτουργεί υπέρ των εργαζομένων αλλά και των ανέργων.

Η κατανομή του δημοσιονομικού βάρους, το ποιος καταβάλλει δηλαδή το κόστος της προσαρμογής, δεν είναι ένα τεχνικό, αλλά ένα βαθιά πολιτικό ζήτημα και η διαδικασία διαπραγμάτευσής του είναι αναμφίβολα δυναμική. Το ποιος είναι ικανότερος να διαχειριστεί με κοινωνικά δίκαιο τρόπο τη δύσκολη πολιτική οικονομία της προσαρμογής αποτελεί ακόμα ένα κρίσιμο επίδικο της επερχόμενης εκλογικής μάχης.

* Ποια είναι τα μεγάλα διδάγματα που θα μπορούσε να αντλήσει η ελληνική αλλά και η ευρωπαϊκή Αριστερά από την εμπειρία της ελληνικής διαπραγμάτευσης κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας τής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ;

Η εκλογική νίκη της 25ης Ιανουαρίου 2015 υπήρξε αναμφίβολα μια κορυφαία στιγμή της μεταπολιτευτικής Ιστορίας της χώρας και οι μήνες που ακολούθησαν θα αποτελέσουν αντικείμενο ιστορικής έρευνας για πολλά χρόνια για όσους θέλουν να μελετήσουν τους όρους και τα όρια της προοδευτικής διακυβέρνησης σε ένα περιβάλλον οικονομικής ολοκλήρωσης με ασφυκτικούς οικονομικούς και δυσμενέστατους διεθνείς πολιτικούς περιορισμούς.

Θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα σε ένα δίδαγμα. Η ιστορική γνώση της ανανεωτικής Αριστεράς πως το κράτος, ή οι αντίστοιχοι διεθνείς θεσμοί αποτελούν συμπύκνωση κοινωνικών συσχετισμών και πεδία πάλης, όπου οι αλλαγές έρχονται μέσα από μια μακρά, μη γραμμική πορεία οικοδόμησης συμμαχιών και αξιοποίησης υπαρκτών αντιθέσεων, ξεχάστηκε μέσα στον ενθουσιασμό της εκλογικής νίκης και δημιούργησε υπερβολικές προσδοκίες.

* Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η οικονομία και ιδιαίτερα τα δημοσιονομικά; Πριν από μήνες υπήρχαν εκτιμήσεις ότι οδηγούμαστε σε μεγάλη ύφεση το 2015, αλλά το τελευταίο διάστημα λέγεται ότι οι εξελίξεις θα αποδειχτούν τελικά πολύ καλύτερες.

Κοινή εκτίμηση είναι πως τους επόμενους μήνες η ελληνική οικονομία θα γνωρίσει αρνητικούς ή χαμηλά θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης. Το βάθος και η διάρκεια της επιβράδυνσης αυτής φαίνεται πως θα είναι μικρότερα του προσδοκόμενου, αλλά η πορεία της οικονομίας θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στα κρίσιμα ζητήματα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, της ταχύτητας άρσης των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές και βέβαια από το θέμα της διευθέτησης του δημοσίου χρέους, που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους και για το οποίο το υπουργείο Οικονομικών ήδη προετοιμάζεται. Αξίζει να σημειωθεί πως, ως αποτέλεσμα της νέας δανειακής σύμβασης, το Ελληνικό Δημόσιο θα αποπληρώσει 3,1 δισ. από τα 7 δισ. των ληξιπρόθεσμων οφειλών πριν από το τέλος του 2015, ένα μέτρο που θα ανασχέσει σημαντικά την υφεσιακή ροπή των επόμενων μηνών.

Δέχθηκα ανυπόστατη και απίστευτη επίθεση

* Κάτι τελευταίο. Κατηγορηθήκατε εμμέσως ότι ήσασταν ο εισηγητής της αλλαγής στάσης της χώρας μας κατά την ψηφοφορία στον ΟΗΕ για την αναδιάρθρωση των δημοσίων χρεών. Πώς έχουν τα πράγματα;

Το υπουργείο Οικονομικών δεν καθορίζει τη στάση τής μόνιμης ελληνικής αντιπροσωπείας στα ψηφίσματα του ΟΗΕ ούτε υπαγορεύει, ή προτρέπει, ή συστήνει στο υπουργείο Εξωτερικών τι πρέπει να πράξει σε ένα θέμα για το οποίο αυτό είναι καθ' ύλην αρμόδιο. Το κίνητρο της ανυπόστατης και απίστευτης για το ήθος της Αριστεράς επίθεσης που δέχθηκα θα εξεταστεί και από μένα και, θέλω να ελπίζω, από τον ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μετά τις εκλογές. Τώρα προέχουν οι εκλογές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL