Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Η ολοκλήρωση της ΟΝΕ και ο "ηθικός" κίνδυνος
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η ολοκλήρωση της ΟΝΕ και ο "ηθικός" κίνδυνος

ΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΣ ΣΤΑΘΟΥΛΙΑ

H έκθεση του Z.Κλ. Γιούνκερ που "εκπονήθηκε από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε στενή συνεργασία με τον πρόεδρο της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ, τον πρόεδρο της Ευρωομάδας, τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και αξιοποίησε την έντονη συζήτηση με τα κράτη - μέλη και την κοινωνία των πολιτών" και "βασίζεται στην έκθεση με τίτλο 'Προς μια ουσιαστική Οικονομική και Νομισματική Ένωση' (η λεγόμενη 'έκθεση των πέντε προέδρων'), στην έκθεση της επιτροπής με τίτλο 'Σχέδιο στρατηγικής για μια βαθιά και ουσιαστική ΟΝΕ' του 2012", με τίτλο «Η ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης της Ευρώπης»1 και παρουσιάστηκε στις 22 Ιουνίου είναι ο "χάρτης πορείας" της ΟΝΕ μέχρι το 2025.

Από τον πίνακα περιεχομένων παραθέτουμε τα κεφάλαια της έκθεσης: 1. Η φύση μιας βαθιάς, ουσιαστικής και δίκαιης Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης. 2. Προς την Οικονομική Ένωση - Σύγκλιση, ευημερία και κοινωνική συνοχή. 3. Προς τη χρηματοοικονομική ένωση - Ολοκληρωμένος χρηματοοικονομικός τομέας για μια ολοκληρωμένη οικονομία. 4. Προς τη δημοσιονομική ένωση - Ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ορθών και ολοκληρωμένων δημοσιονομικών πολιτικών. 5. Δημοκρατική λογοδοσία, νομιμοποίηση και ενίσχυση των θεσμών. Παράρτημα 1: Χάρτης πορείας προς μια πλήρη Οικονομική και Νομισματική Ένωση. Παράρτημα 2: Ένα πιο ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό εξάμηνο παράρτημα 3: Συμβουλευτική ευρωπαϊκή ομάδα δημοσιονομικών θεμάτων - κατευθυντήριες αρχές.

Κατ' αρχάς να σημειώσουμε ότι θα απαιτούνταν μια πολύ εκτεταμένη αντιπαραβολή για να παρουσιάσουμε τα θέματα που θα συγκροτούσαν μια ολοκληρωμένη κατανόηση των στοιχείων εκείνων που από την αστική κυριαρχία στην προοπτική ολοκλήρωσης ενός οικονομικού και νομισματικού μοντέλου εξαντλούν τα πολιτικά και ιδεολογικά μέσα και τους μηχανισμούς στη βιαιότητα μιας πολιτικής "ορθότητας" που η έκτασή της αφοπλίζει και τον πιο πρωταρχικό προβληματισμό.

Παιδαριώδεις και χιλιοειπωμένοι πολιτικοί όροι με τα δήθεν κοινωνικά ιδεολογήματα, όπως η "σύγκλιση", όπου «η έννοια της σύγκλισης αποτελεί τον πυρήνα της οικονομικής μας ένωσης: σύγκλιση μεταξύ των κρατών - μελών προς τα υψηλότερα επίπεδα ευημερίας· σύγκλιση στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών κοινωνιών, η οποία θα γαλουχήσει το μοναδικό ευρωπαϊκό μοντέλο μας» προσπαθούν να παραχώσουν κυνικές πολιτικές αφαίμαξης του ανθρώπινου μόχθου. Έτσι, η σύγκλιση θα επιτευχθεί με «περαιτέρω πρόοδο» «κατ' αρχάς, βραχυπρόθεσμα (1ο στάδιο), πρέπει να δρομολογήσουμε μια ανανεωμένη προσπάθεια σύγκλισης όλων προς τις βέλτιστες επιδόσεις και πρακτικές στην Ευρώπη, αξιοποιώντας και ενισχύοντας περαιτέρω το τρέχον πλαίσιο διακυβέρνησης. Απώτερος στόχος είναι η επίτευξη ομοίως ανθεκτικών οικονομικών δομών σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ».

Όμως, υπάρχει και δεύτερο στάδιο για τη «σύγκλιση»

«Στο 2ο στάδιο, η εν λόγω διαδικασία σύγκλισης θα επισημοποιηθεί και θα βασιστεί σε ένα σύνολο προτύπων με νομικό χαρακτήρα που θα έχουν συμφωνηθεί από κοινού». Για να παρακολουθήσουμε, ως παράδειγμα, ένα σύνολο προτύπων, επιλέξαμε ένα σχετικό με την αγορά εργασίας: «[...] επισημαίνεται η σημασία των προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης για τους ανέργους, τονίζοντας ότι πρέπει να σχεδιαστούν και να εκτελεστούν σε στενή συνεργασία με τις ενώσεις εργοδοτών, με σκοπό την καλύτερη διοχέτευση των νέων προσόντων των εργαζομένων ώστε να καλύψουν τις ανάγκες των εργοδοτών» (σχέδιο έκθεσης για την Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από τη φιλελεύθερη Martina Dlabajová). Αυτό μπορεί να γίνει ένα μοντέλο που θα αποκτήσει νομικό χαρακτήρα και, έτσι, δεν θα χρειάζεται να σπουδάζει κανείς ιστορικός, γιατί δεν θα ταιριάζει στο πρότυπο, αφού κανένας εργοδότης δεν θα τον αναζητήσει. Πέραν του αυτονόητου του σχολιασμού, γεγονός είναι ότι ο κανονισμός για το Επενδυτικό Ταμείο (γνωστό ως Ταμείο Γιούνκερ) προβλέπει για τα κράτη - μέλη ότι θα 'πρέπει να αναλάβουν πρόσθετες δραστηριότητες, όπως προσαρμοσμένα προγράμματα κατάρτισης, για να ταιριάζουν με τις δεξιότητες των εργαζομένων στις ανάγκες των τομέων που επωφελούνται από το επενδυτικό ταμείο". Όλα αυτά σε αυτή την Ένωση των λαών, της Δημοκρατίας και του Διαφωτισμού θα πρέπει να ταιριάζουν με τους εργοδότες και αυτό είναι θεμελιώδες συστατικό και αναγκαία συνθήκη της οικονομικής και νομισματικής ένωσης.

Επιπλέον, τα «ολοκληρωμένα σχέδια ορθών και ολοκληρωμένων δημοσιονομικών πολιτικών» είναι τα σχέδια θέσπισης μηχανισμών, αυτών που πάντα διορθώνονται για να βελτιώνουν τη «σαφήνεια, τη διαφάνεια, τη συμμόρφωση». "Συμμόρφωση", λοιπόν, για να στεριώσουν τα θεμέλια της Ε.Ε., τα νέα χαρακώματα για τους νέους πολέμους που έχουν ως όπλα την υποδόρια έγχυση της εχθρότητας ανάμεσα στους λαούς. Πώς; Μέσω του "ηθικού κινδύνου" παρακολουθώντας τη σκέψη της ηγεσίας της Ε.Ε. στο ακόλουθο απόσπασμα: «Τέλος, σε περίπτωση πολύ σοβαρής κρίσης, οι εθνικοί προϋπολογισμοί μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν, όπως συνέβη σε ορισμένες χώρες κατά τα τελευταία έτη. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι εθνικοί δημοσιονομικοί σταθεροποιητές ενδέχεται να μην είναι αρκετοί για να απορροφήσουν τους κραδασμούς και να παρέχουν το βέλτιστο επίπεδο οικονομικής σταθεροποίησης, πράγμα το οποίο με τη σειρά του ενδέχεται να βλάψει το σύνολο της ζώνης του ευρώ. Για τον λόγο αυτό, θα ήταν σημαντικό να δημιουργηθεί πιο μακροπρόθεσμα μια λειτουργία δημοσιονομικής σταθεροποίησης για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ. Ένα τέτοιο βήμα θα πρέπει να είναι η κατάληξη μιας διαδικασίας που απαιτεί, ως προϋπόθεση, σημαντικό βαθμό οικονομικής σύγκλισης, χρηματοπιστωτικής ολοκλήρωσης και περαιτέρω συντονισμό και ομαδικότητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς, με ανάλογη ενίσχυση της δημοκρατικής λογοδοσίας. Αυτό είναι σημαντικό προκειμένου να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος και να εξασφαλιστεί κοινή δημοσιονομική πειθαρχία».

Οι λέξεις - κλειδιά σε αυτό το απόσπασμα, από το κείμενο των πέντε προέδρων, είναι η "οικονομική σύγκλιση" - "η ονομαστική σύγκλιση εννοείται εδώ, με τους όρους της Συνθήκης του Μάαστριχτ, δηλαδή το δημοσιονομικό έλλειμμα, το δημόσιο χρέος, τα επιτόκια, ο πληθωρισμός- ως προϋπόθεση μιας "δημοσιονομικής λειτουργίας για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ", αλλά και ο "ηθικός κίνδυνος" («Εάν οι χώρες γνωρίζουν ότι άλλες χώρες θα τις βοηθήσουν όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες, δεν επωφελούνται ανέξοδα από τις προσπάθειες των άλλων; Υπάρχει 'ηθικός κίνδυνος'; Αυτή η ερώτηση είναι ο προσδιορισμός του 'ηθικού κινδύνου' στην Ε.Ε. - ερώτηση που θέτει η ίδια η Κομισιόν!) για να εξασφαλιστεί η "κοινή δημοσιονομική πειθαρχία". Δεκάδες αποφάσεις, σχήματα, μοντέλα οικονομικής διακυβέρνησης από το 1997 δεν κατάφεραν να αλλάξουν την κατάσταση στην Ε.Ε.

Δημοσιονομικά ελλείμματα και δημόσιο χρέος, φτώχεια και ανεργία, ανισότητες και μη "ονομαστική" σύγκλιση συνθέτουν την εικόνα. Γιατί; Διότι η νέα βαρβαρότητα της οικονομικής και νομισματικής ένωσης δημιουργείται από τον "γεωμέτρη" (για να καταχραστώ το σχήμα του γεωμέτρη του Ντεκάρτ) των χρηματοπιστωτικών και καπιταλιστικών αγορών, του κυνισμού, του κέρδους, της εκμετάλλευσης, που, αφού σχεδιάσει τον κόσμο, αποσύρεται. Αφήνει το πολιτικό σύστημα να συντηρήσει, να διαφυλάξει και να μετουσιώσει την "ηθική" αυτού του κόσμου. Και να συμμορφώσει. Κύριοι της Ε.Ε., αυτός είναι ο πραγματικός "ηθικός κίνδυνος" για εμάς.

1http://ec.europa.eu/priorities/economic-monetary-union/docs/5-presidents-report_el.pdf

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL