Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.5°C19.6°C
3 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.5°C17.7°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.8°C18.0°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.3°C16.3°C
1 BF 65%
Εκπαίδευση συνείδησης ανθρώπων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εκπαίδευση συνείδησης ανθρώπων

ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ*


Εκπαίδευση συνείδησης ανθρώπων, όχι μόνο των οδηγών, μιας και η κίνηση αφορά όλους τους πολίτες του κόσμου που οδηγούν, συνεπιβαίνουν, περπατούν, τρέχουν και γενικότερα συμμετέχουν σε αυτό που ονομάζουμε συνοπτικά κοινωνία της κυκλοφορίας, και μιας και φέτος η παγκόσμια εβδομάδα είναι αφιερωμένη στα παιδιά, ας αναλογιστούμε σειρά πραγμάτων.

Δεν υπάρχει τίποτα πιο δραματικό και τραγικό από το να συνοδεύουν οι γονείς τα παιδιά τους στην τελευταία κατοικία τους ή να τα βλέπουν ανάπηρα, και φυσικά δεν είναι λιγότερος ο πόνος των ορφανών παιδιών των οποίων οι γονείς χάνονται ή ακρωτηριάζονται στον Μινώταυρο της ασφάλτου.

Επίσης γιατί, παρά την έκταση και τη σοβαρότητα του προβλήματος, μέχρι αυτή την ώρα η ελληνική πολιτεία δεν έχει συνειδητοποιήσει πως τα τροχαία εγκλήματα δεν κάνουν διαχωρισμούς και χτυπούν αδιάκριτα και αλύπητα όλους τους πολίτες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τα έτη μεταξύ του 1965 και του 2000 (35), κατά τα οποία είχαμε στη χώρα μας 75.000 νεκρούς και 1.200.000 τραυματίες. Το τροχαίο έγκλημα είναι αυτό που μέσα σε δέκατα του δευτερολέπτου μπορεί να κλείσει ένα σπίτι παντού στον κόσμο.

Πάμε, όμως, τώρα στα παιδιά, που δεν ευθύνονται για τις παραλείψεις και τις αστοχίες των ενηλίκων και της πολιτείας. Στο εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν υπάρχει μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας σε καμία από τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Η πλειοψηφία των παιδιών, όταν μετακινείται, δεν είναι τοποθετημένη σε ανάλογα παιδικά καθίσματα, με αποτέλεσμα σε περίπτωση σύγκρουσης το παιδί να κινδυνεύει να παίξει τον ρόλο του αερόσακου. Συμπέρασμα: πάντα και παντού, σε κάθε μετακίνηση, τα παιδιά πρέπει να είναι τοποθετημένα σε ειδικά καθίσματα με τις κατάλληλες προδιαγραφές και οι επιβαίνοντες να φορούν υποχρεωτικά ζώνη ασφαλείας.

Ο ρόλος, αλλά και οι ευθύνες της πολιτείας είναι καθοριστικές για την αναστροφή των προαναφερομένων παραγόντων, δυστυχώς, όμως, δεν έχει συνειδητοποιηθεί στον βαθμό που πρέπει ως εθνικό, πλέον, πρόβλημα, ιδιαίτερα σε καιρούς ανθρωπιστικής κρίσης και με δεδομένο ότι το ετήσιο κοινωνικοοικονομικό κόστος στη χώρα μας ανέρχεται, με μέτριες εκτιμήσεις, στα τρία δισ. ευρώ ετησίως.

Η προαναφερόμενη κατάσταση είναι φανερό πως δεν αλλάζει με απλές επισημάνσεις και διαπιστώσεις εάν πολιτεία και πολίτες δεν κατανοήσουν τα βαθύτερα αίτια του παγκόσμιου προβλήματος που ονομάζεται οδική ασφάλεια. Δεν αρκούν μόνον οι ημερίδες και οι συνεντεύξεις Τύπου, όταν 2.500 παιδιά, με μέτριες εκτιμήσεις, αποκτούν μόνιμες αναπηρίες στη χώρα μας. Απαιτούνται νομοθετικά και ριζοσπαστικά μέτρα που να στοχεύουν στην ουσιαστική ανατροπή αυτής της φρικτής κατάστασης που βιώνουμε διαχρονικά στη χώρα μας, που να εστιάζουν στα εξής:

1. Άμεση δημιουργία ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έτσι ώστε να χαραχθεί εθνική στρατηγική για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα.

2. Δημιουργία περιφερειακών τμημάτων οδικής ασφάλειας σε πανελλαδικό επίπεδο.

3. Άμεση ενεργοποίηση των πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής σε περιφερειακό επίπεδο.

4. Καθιέρωση των μαθημάτων κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

5. Άμεσες παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της χώρας.

6. Κατάλληλες σημειακές παρεμβάσεις και πεζοδρομήσεις στις σχολικές κοινότητες της χώρας.

7. Ριζική αλλαγή του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών.

Τα παραπάνω αποτελούν ελάχιστο φόρο τιμής απέναντι στους χιλιάδες νεκρούς που χάθηκαν στον Μινώταυρο της ασφάλτου, και ιδιαίτερα στα παιδιά, αλλά και στους χιλιάδες συμπολίτες μας που ζουν με μόνιμες αναπηρίες σε μια εποχή πλήρους απαξίωσης της ανθρώπινης ζωής.

* Ο Νικόλαος Λαμπρόπουλος είναι οικονομολόγος, συντονιστής του Τμήματος Μεταφορών και Δικτύων του ΣΥΡΙΖΑ, ειδικός σε θέματα Οδικής Ασφάλειας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL