Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.4°C22.8°C
3 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
15.2°C20.2°C
2 BF 56%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
13.0°C15.4°C
4 BF 87%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.6°C
2 BF 55%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.7°C
0 BF 77%
Φέργκιουσον: Χωρίς ελπίδα για το δίκιο (*)
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Φέργκιουσον: Χωρίς ελπίδα για το δίκιο (*)

του Έρικ Ντρούκερ

O Έρικ Ντρούκερ, ο ζωγράφος που έφτιαξε το εξώφυλλο του New Yorker λίγες μέρες μετά τη δολοφονία του Μάικλ Τόμας (το τεύχος κυκλοφόρησε την 1.9.2014), δεν είχε πάει ποτέ του στο Φέργκιουσον. Ωστόσο, είχε συλληφθεί και υποστεί την αστυνομική βία στην πόλη όπου γεννήθηκε, τη Νέα Υόρκη. Αυτή η εμπειρία απεικονίζεται και στον πίνακά του: Σκιές ανθρώπων, που σηκώνουν τα χέρια τους, «Είμαστε άοπλοι, μην πυροβολείτε»· μια δαντική σκηνή, μέσα σε μια ομίχλη δακρυγόνων, ενώ τα φώτα ενός περιπολικού φέγγουν στο βάθος, όπως «τα μάτια ενός άγριου ζώου». Ο Ντρούκερ συνεχίζει:

«Η δολοφονία του Μάικλ Μπράουν με αφορά προσωπικά. Ένας φίλος μου καλλιτέχνης δολοφονήθηκε από αστυνομικό στο Κάτω Μανχάταν, το 1991. Έτυχε να είναι μαύρος, και ποτέ δεν απαγγέλθηκαν κατηγορίες εναντίον του αστυνομικού. Ως κάτοικος, είδα τις διαφορές μεταξύ αστυνομίας και στρατού να σβήνουν, κατά τη διάρκεια των "ταραχών" στην πλατεία Τόμκινς, τη δεκαετία του 1980. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που η Αστυνομία της Νέας Υόρκης ανέθεσε σε ένα τεθωρακισμένο να εκκενώσει την κατάληψη σε ένα κτίριο, γωνία της 2ας Λεωφόρου και της 13ης Οδού, εκεί όπου μεγάλωσα. Οι καταληψίες ήταν φίλοι μου, και δεν ήταν οπαδοί της βίας. Το περιστατικό μού θύμισε ένα άλλο, ανεξίτηλα χαραγμένο στην παιδική μου μνήμη: ένα τεθωρακισμένο στην Ανατολική 14η Οδό για να καταστείλει τις ταραχές, μετά τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, το 1968.

Βέβαια, πλαστικές σφαίρες, δακρυγόνα, και τέιζερ χρησιμοποιούνται εδώ και καιρό: σε ειρηνικές αντιπολεμικές διαδηλώσεις στα πρώτα χρόνια της εισβολής στο Ιράκ, και, φυσικά, στα χρόνια του κινήματος Occupy -- αλλά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης επέλεγαν να αγνοήσουν αυτές τις εικόνες. Τώρα που έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια σε όπλα, η εντατική στρατιωτικοποίηση των αστυνομικών δυνάμεων αναγνωρίζεται, επιτέλους, μετά τη φρίκη του Φέργκιουσον».

*Το κείμενο βασίστηκε στα άρθρα «"Ferguson, Misuri"» των Mina Kaneko και Francoise Mouly, «The New Yorker», 22.8.2014 και «"New Yorker"'s Ferguson cover artist has been on the front lines of police protests» της Benjamin Mullin, www.poynter.org, 25.8.2014. Μετάφραση-επιμέλεια: Στρ. Μπουλαλάκης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL