Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Η κρίση στην εκπαίδευση και δύο άξονες υπέρβασης των επιπτώσεων της
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η κρίση στην εκπαίδευση και δύο άξονες υπέρβασης των επιπτώσεων της

Όταν το υπουργείο Παιδείας της τρικομματικής κυβέρνησης των Μνημονίων αδιαφορεί για τις τεράστιες ελλείψεις σε νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, όταν απαξιώνει το σχολικό βιβλίων και το αντικαθιστά με φωτοτυπίες, όταν αδιαφορεί για τις παγωμένες σχολικές αίθουσες μέσα στο καταχείμωνο, όταν αποστρέφει το βλέμμα από τους πεινασμένους μαθητές, όταν καλλιεργεί συστηματικά την εκπαίδευση της αμάθειας, όταν απαξιώνει ηθικά, επαγγελματικά και οικογενειακά εκπαιδευτικούς λειτουργούς, όταν απολύει σε μια νύχτα δέκα χιλιάδες καθηγητές, τότε, για να στηρίξει αυτό το αντιεκπαιδευτικό και αντιπαιδαγωγικό όργιο, θεοποιεί και χρησιμοποιεί ως εργαλείο του τη διενέργεια του ξεπερασμένου και απαξιωμένου συστήματος των Πανελλαδικών εξετάσεων. Προτάσσει υποκριτικά το συμφέρον των μαθητών και των οικογενειών τους, ενώ αδιαφορεί για την ουσία του διδακτικού έργου σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Παρά την επί δεκαετίες αποδεδειγμένη διάθεση των εκπαιδευτικών για εθελοντική και απλήρωτη σε πολλές περιπτώσεις εργασία, οι πρόσφατες δραματικές αλλαγές στις εργασιακές τους σχέσεις χρησιμοποιήθηκαν με τρόπο ανίερο και στρατοκρατικό για να πλήξουν την αξιοπρέπεια εκείνων που μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά μας.

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση Σαμαρά προωθεί απολύσεις 10.000 αναπληρωτών από τον Σεπτέμβριο, δημιουργεί κλίμα τρομοκρατίας στα σχολεία με το νέο πειθαρχικό δίκαιο και την ένταξη εκατοντάδων εκπαιδευτικών σε καθεστώς υποχρεωτικής αργίας.

Όλα αυτά, εκτός από τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, θα έχουν δραματικές επιπτώσεις και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Όχι μόνο γιατί οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών, αλλά και γιατί συνδυάζονται με νέα μέτρα όπως: δραματική περικοπή δαπανών, που θα φτάσει στη μείωση κατά 47% των δαπανών το 2016 σε σχέση με το 2009, νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων κ.λπ.

Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι τα αιτήματα των εκπαιδευτικών δεν είναι συντεχνιακά, αφορούν στην υπεράσπιση του δημόσιου αγαθού της εκπαίδευσης και ως τέτοια πρέπει να βρουν τη στήριξη της πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας. Τη ίδια στιγμή, η επιστράτευση των εκπαιδευτικών, πριν ακόμη αποφασιστεί η απεργιακή τους κινητοποίηση, ολοκλήρωσε τον αντιδημοκρατικό κατήφορο της κυβέρνησης των Μνημονίων. Φαίνεται ότι οι έννοιες της δημοκρατίας, της συνταγματικότητας και της ηθικής απουσιάζουν από το λεξιλόγιο της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου - Κουβέλη.

Τις τελευταίες μέρες, στους κόλπους της Αριστεράς αναπτύσσεται ένας προβληματισμός για το πώς θα αντιμετωπίσει μια αυριανή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το πρόβλημα του ωραρίου και των μαζικών απολύσεων που αυτό συνεπάγεται. Πολλοί αναρωτιούνται για το κατά πόσον θα μπορέσει μια τέτοια κυβέρνηση να επαναφέρει το ωράριο στα προηγούμενα πλαίσια του.

Η απάντηση, σε αυτό το ερώτημα, κατά τον γράφοντα, θα πρέπει να είναι καταφατική. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τον Χρήστο Λάσκο, αυτή η επαναφορά δεν είναι αρκετή. Προτείνει, μάλιστα, περαιτέρω μείωση του εκπαιδευτικού ωραρίου, αφού «η μείωση του διδακτικού ωραρίου συνιστά μια εκπληκτικά δυναμική αντιανεργιακή πολιτική προς όφελος των αποφοίτων των καθηγητικών σχολών, νέων με εξαιρετικά μορφωτικά προσόντα, των οποίων η αξιοποίηση θα είχε πολλαπλές θετικές επιπτώσεις για την ελληνική κοινωνία. Και, μάλιστα, με απειροελάχιστο δημοσιονομικό κόστος. Άλλωστε, οι πιο αποτελεσματικές δημόσιες δαπάνες, με επιπλέον αναπτυξιακές και αντιανεργιακές επιπτώσεις, είναι, χωρίς καμιά αμφιβολία, οι δαπάνες για πρόσληψη προσωπικού στο Δημόσιο. Το γεγονός πως οι καπιταλιστές και το κράτος τους δεν προκρίνουν μια τέτοια επιλογή είναι ταξικά απολύτως εξηγήσιμο, δεν το κάνει, ωστόσο, 'δημοσιονομικά ορθολογικό' και 'αναγκαίο', όπως οι παπαγάλοι ισχυρίζονται». ("Γιατί πρέπει να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών", Αυγή, 10-05-2013).

Αντίστοιχα, στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για την ιδιωτική εκπαίδευση, η ρύθμιση που αφορά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς θα επιφέρει την κατάργηση 527 θέσεων εργασίας, γεγονός που σημαίνει ότι απολύεται το 11,1% των υπηρετούντων ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Την ίδια ώρα, οι ιδιοκτήτες αποκομίζουν από τη ρύθμιση περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως (θυμίζουμε ότι έχουν ήδη κερδίσει περί τα 30 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο από την ένταξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο νέο μισθολόγιο), ενώ οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί από τη συνεπακόλουθη μείωση των αποδοχών τους χάνουν 7,5 εκατομμύρια ευρώ και τα ασφαλιστικά ταμεία 5 εκατομμύρια ευρώ. Ποιος κερδίζει και ποιος χάνει από αυτή τη ρύθμιση; Οι καταναλωτές ή μήπως οι αποθησαυριστές του πλούτου; Επομένως και στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, μόνο οφέλη για την κοινωνία, τα ασφαλιστικά ταμεία, την αύξηση της ζήτησης και τα δημόσια έσοδα θα είχε η κατάργηση της αύξησης του ωραρίου.

Η επιλογή της χρονικής στιγμής επιβολής αυτής της ντιρεκτίβας στον χώρο της εκπαίδευσης δεν ήταν τυχαία. Επελέγη για να φέρει σε αντιπαράθεση την ευαισθησία των εκπαιδευτικών με την κοινωνία, ενεργοποιώντας -για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια- τον κοινωνικό αυτοματισμό.

Στη βάση αυτής της άγριας εκμετάλλευσης του φιλότιμου και της κατασυκοφάντησης των δασκάλων μας βρίσκεται η κυριαρχία ενός συστήματος επιλογής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο εξοστρακίζοντας τη γενική παιδεία απ' τα σχολεία μας καταδικάζει τις επόμενες γενιές των μαθητών της πατρίδας μας στην απόλυτη εξειδίκευση, στην ημιμάθεια και τελικά στην εύκολη χειραγώγησή τους από την πολιτική και εργοδοτική εξουσία. Καταστρέφει την εφηβεία των μαθητών, διαλύει οικονομικά τις οικογένειες με τις δαπάνες για φροντιστήρια και μετατρέπει το Λύκειο σε ατελές προγυμναστήριο θεμάτων των Πανελληνίων εξετάσεων.

Αυτό το καθεστώς πρέπει να σταματήσει. Μέσα από την αναβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες, θα πρέπει όλοι ανεξαιρέτως οι απόφοιτοι του λυκείου, ανεξάρτητα από τον βαθμό του απολυτηρίου τους και το έτος αποφοίτησής τους, να έχουν δικαίωμα εγγραφής στο πρώτο έτος ανώτατης εκπαίδευσης του γνωστικού πεδίου της προτίμησής τους. Δηλαδή, θα πρέπει η εκπαίδευσή μας να οδηγηθεί σε ένα σύστημα ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Επομένως, η μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών και η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπορούν να αποτελέσουν τους δύο άξονες οριστικής υπέρβασης κρίσεων σαν τη σημερινή, αλλά και να συμβάλουν αποφασιστικά στην ουσιαστική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου καθώς και στην οικονομική ανακούφιση των οικογενειών των μαθητών μας.

Η τελική λύση του εκπαιδευτικού μας προβλήματος, αλλά και όλων των δεινών της ελληνικής κοινωνίας, δεν μπορεί να είναι άλλη από την ανατροπή της κυβέρνησης της εξαθλίωσης του λαού και την ανάληψη της κυβέρνησης από την Αριστερά, που θα ανοίξει τον δρόμο της ανακούφισης όλων των εργαζομένων από τα δεινά των Μνημονίων.

* Ο Γιώργος Μπουγελέκας είναι εκπαιδευτικός, μέλος του Δ.Σ. της ΟΙΕΛΕ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL