Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Για τη "Λευκή Εβδομάδα"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Για τη "Λευκή Εβδομάδα"

Όλοι, φαντάζομαι, έχουν πειστεί από ποιον προέρχεται η πρόταση για τη «λευκή εβδομάδα» μετά την Καθαρά Δευτέρα, κατά την οποία θα διοργανώνονται οι μαθητικές εκδρομές για... εκμάθηση σκι σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος ανά την Ελλάδα. Αφού τα ξενοδοχεία των νησιών εξασφαλίζονται το καλοκαίρι με τους τουρίστες, τα χειμερινά θέρετρα στοχεύουν στους μαθητές, για να έχουν πληρότητα τον χειμώνα. Άλλωστε γι' αυτό κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο χιουμοριστικό κείμενο για κατάργηση των δύο πρωινών ωρών διδασκαλίας στα σχολεία, για να μπορούν τα παιδιά να πίνουν τον καφέ τους με την ησυχία τους και να έχουν δουλειά οι καφετέριες.

Εντούτοις πρέπει να κατανοήσουν οι συνάδελφοι καθηγητές καταρχήν και οι γονείς έπειτα, δηλαδή η κοινωνία, ότι και αυτό το μέτρο δεν έχει στόχο τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά πάλι εκπονείται με βάση την ενίσχυση του κέρδους του ιδιωτικού κεφαλαίου. Κι αυτό γιατί αρκετοί διδάσκοντες και γονείς θεωρούν το μέτρο αυτό παιδαγωγικό, αφού και σε ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζεται. Όπου όμως οι κλιματολογικές συνθήκες είναι διαφορετικές.

Πρώτα από όλα πρέπει να ειπωθεί ότι η οικονομική κατάσταση των γονιών δεν επιτρέπει παρατεταμένες διακοπές των παιδιών τους. Τα τελευταία χρόνια με μεγάλη δυσκολία γίνεται η πενθήμερη εκδρομή της Γ΄ Λυκείου και οι διδάσκοντες με τα δεκαπενταμελή μηχανεύονται διάφορους τρόπους ενίσχυσης των απόρων μαθητών, που αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο (με λαχειοφόρες αγορές, χορούς, εκδηλώσεις) και μάλιστα σε σχολεία μικροαστικών περιοχών.

Είναι σημαντικό να τονιστεί επίσης ότι η εβδομάδα αυτή γίνεται μετά τις αργίες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όταν οι μαθητές έχουν ήδη ξεκουραστεί από τον φόρτο των μαθημάτων. Και είναι προφανής η απάντηση για το επιχείρημα που χρησιμοποιείται, ότι θα μπορούσαν να μειωθούν οι θερινές διακοπές. Σε μια χώρα μεσογειακή, με θερμό καλοκαίρι, όπως η Ελλάδα, η διδασκαλία δεν θα υποφέρεται, και μάλιστα σε κτήρια που στερούνται ανάλογων υποδομών.

Η άλλη πρόταση που θα ενίσχυε, κατά το ευφάνταστο υπουργείο Παιδείας, την απόφαση για καθιέρωση της «Λευκής Εβδομάδας» είναι ότι θα μπορούσαν να καταργηθούν οι ημερήσιοι περίπατοι. Αλλά όταν θεσμοθετήθηκαν αυτοί, ελήφθησαν υπόψη παιδαγωγικοί παράγοντες, γι' αυτό και έχουν διασπαρεί σε όλη τη σχολική χρονιά, ώστε να ξεκουράζεται ο μαθητής, αλλά και ο διδάσκων από τον φόρτο δουλειάς. Και μάλιστα επιλέγεται η πραγματοποίηση ενός περιπάτου μετά την περίοδο των διαγωνισμάτων. Κάποιος μάλιστα από αυτούς μετατρέπεται συχνά σε ολοήμερη εκδρομή, αν οι συνθήκες, κυρίως οικονομικές, το επιτρέπουν, για να γνωρίσουν και να χαρούν τη φύση τα παιδιά και να εκτονωθούν.

Δεν πρέπει επίσης να αγνοηθεί ότι οι περίπατοι έχουν τον παιδαγωγικό τους στόχο, κυρίως αν συνδυαστούν με ένα πρόγραμμα πολιτιστικό και οργανωμένο, με επισκέψεις σε μουσεία ή εκθέσεις, με παρακολούθηση ποιοτικών κινηματογραφικών ταινιών ή θεατρικών έργων στις μεγάλες πόλεις ή με την εκπόνηση κάποιου ενδιαφέροντος περιβαλλοντικού προγράμματος σε μικρές πόλεις ή χωριά.

Έτσι οι μαθητές, αν ο περίπατός τους έχει ποιότητα και δεν είναι μία ακόμη εκτόνωση σε κάποιο γήπεδο, που γειτνιάζει στο σχολείο ή, χειρότερα, στις γειτονικές καφετέριες, μαθαίνουν από μικροί να επιλέγουν και να αποφεύγουν το πλήθος των πολιτιστικών σκουπιδιών που αφειδώς παρέχουν τα ΜΜΕ. Μαθαίνουν δηλαδή να επιλέγουν την ψυχαγωγία και όχι την κακώς εννοούμενη εκτόνωση, τη διασκέδαση, με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου.

Αλλά το υπουργείο Παιδείας έχει πάρει τις αποφάσεις του με βάση βέβαια τη μνημονιακή πολιτική, που εκπορεύεται από τους εταίρους μας. Και αυτές συνδέονται με την παροχή παιδείας στους λίγους, εφόσον για τους πολλούς επιφυλάσσουν την ανεργία και την υποαπασχόληση ή, στην καλύτερη περίπτωση, τη μετανάστευση στο εξωτερικό. Και από την άλλη πλευρά προωθούν με κάθε τρόπο την εξυπηρέτηση των ιδιωτικών συμφερόντων στα οποία έχουν εκχωρήσει πολλούς τομείς της ελληνικής εκπαίδευσης. Γι' αυτό υπάρχει φόβος να υποκύψουν και στις προτάσεις των ξενοδόχων των χιονοδρομικών κέντρων και να προσφέρουν στους μαθητές «παντεσπάνι αντί για ψωμί», ενώ άλλες ανάγκες της εκπαίδευσης και των μαθητών θα έπρεπε να ικανοποιήσουν. Αλλά είναι βέβαιο ότι ο εκπαιδευτικός κόσμος δεν θα τους κάνει τη χάρη και αυτή τη φορά. Σύντομα θα ξεσκεπάσει τις προθέσεις τους.

* Η Μυρσίνη Αθανασιάδου είναι εκπαιδευτικός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL