Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
10.6°C16.5°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
11.1°C14.9°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
8.0°C14.4°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.8°C14.1°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
5 °C
4.9°C11.8°C
0 BF 100%
Περισσότερο βίαιη είναι η συναίνεση στη βία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Περισσότερο βίαιη είναι η συναίνεση στη βία

Με πρόφαση την επέτειο της 21ης Απριλίου, αλλά και τη στεναχώρια για τον θάνατο του Περικλή Κοροβέση, ψάχνοντας στο Youtube είδα αρκετές δημοσιεύσεις για καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με τη Χούντα. Ιδίως στην πρώτη επέτειο από το πραξικόπημα, πολλοί πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί, τραγουδιστές της εποχής, παρήλαυναν στο Παναθηναϊκό στάδιο. Τσουγκρίσματα, κεράσματα διαχύσεις. Είδα δημοσιευμένες ευχαριστήριες επιστολές προς τη Δέσποινα, σύζυγο του δικτάτορα, διάφορα ταπεινωτικά και αξιοθρήνητα.

Εξ αντιδιαστολής, υπάρχουν αποσπάσματα από συνεντεύξεις του Περικλή Κοροβέση στη «Μηχανή του Χρόνου» και μία ακόμα πιο λιτή στο news 24/7. Έχουν τα χαρακτηριστικά δοκιμιακού λόγου πάνω στη βία, στα πολιτικά προλεγόμενα της βίας, αλλά κυρίως τη βία πάνω στο ίδιο του στο σώμα. Σαν ξεναγός της οδύνης στο σώμα και στην ψυχή του. Εκτός των άλλων, επισημαίνω τη σημαντική προσωπική του κατάκτηση να μην ονοματίζει αυτόν που -υφιστάμενος βασανιστήρια- τον «έδωσε». Επίσης επισημαίνω τη στιγμή που ανεγείρει τη φιλία ως μέγιστη πολιτική και φιλοσοφική αξία.

Ναι, ο Περικλής δεν είναι ο μόνος που περιέγραψε βασανιστήρια. Ο Γιάννης Κάτρης στο εμβληματικό βιβλίο του «Γέννηση του νεοφασισμού στην Ελλάδα 1960-1970» (εκδόσεις Παπαζήση) περιλαμβάνει μια φλογερή, μια συγκλονιστική επιστολή απόφοιτης της Σχολής Καλών Τεχνών υπό το ψευδώνυμο Ηλέκτρα Παπά (υπάρχουν εικασίες για την ταυτότητα της εξαιρετικής προσωπικότητας).

Στην επιστολή, η «Ηλέκτρα» περιγράφει τα φριχτά βασανιστήρια που υπέστη στην ταράτσα της οδού Μπουμπουλίνας. Μερικοί μάλιστα βασανιστές είναι οι ίδιοι που βασάνιζαν και τον Περικλή Κοροβέση. Ε, λοιπόν, αυτά είναι τα διαφορετικά μοντέλα δημιουργών.

Το θέμα είναι η εποχή τι ψάχνει. Ο κόσμος τι ανακαλεί. Ποιο μοντέλο δημιουργού; Ποιο υπόδειγμα; Το αυτοσυντηρητικό των καλλιτεχνών της χουντικής επετείου (και των χρηματοδοτούμενων σε όλη τη διάρκεια της δικτατορίας) ή το ριψοκίνδυνο του Περικλή Κοροβέση και της ζωγράφου «Ηλέκτρας Παπά»;

Ναι, υπάρχει και η ενδιάμεση ζώνη. Άνθρωποι που σιώπησαν αλλά δεν συναλλάχτηκαν. Δημιουργοί που πετάχτηκαν έξω από κάθε εύνοια εξουσίας, αλλά δεν έγραψαν το ηρωικό έπος. Όμως το κέντρο του ερωτήματος δεν είναι να μοιραστούν είδη δικαίου, να κατασκευαστούν παραδείγματα και αντιπαραδείγματα. Το τραγικό είναι ότι μπορούν να καταναλωθούν όλα τα είδη, όλες οι στάσεις, όλα τα υπαρκτικά μοντέλα σε μια πολιτιστική και ηθική χοάνη που τα αλέθει όλα. Και το αυτοσυντηρητικό και το ηρωικό. Το δεύτερο ως άλλοθι του πρώτου.

Αυτή η ηθική ευλυγισία, αυτή η πολιτική χωρητικότητα σιγά-σιγά δικαιώνει το μοντέλο των αυτοσυντηρητικών, αδρανοποιώντας τα πρόσωπα του ηρωικού μοντέλου. Τα εμβληματικά, τα ηρωικά πρόσωπα μπαίνουν στο κουτί από πλεξιγκλάς ενός μουσείου, γίνονται μια διεκπεραιωτική και συμβατική παραπομπή. Γίνονται μια ουδέτερη ζώνη, μια υποδειγματική επωνυμία.

Το σκοτεινό με τον νεοφασισμό δεν είναι μόνο η ακρότητα του βασανισμού, η πραγμάτωση και θεωρητικοποίηση της βίας, αλλά η επουλωτική, ενταφιαστική λειτουργία του πάνω στην εκτροπή, η ενταφιαστική λειτουργία του πάνω στην ένσταση, πάνω στην αντίρρηση του πολίτη για την εκτροπή, η ενταφιαστική λειτουργία του για τη βία, είναι εν τέλει η καλλιέργεια μιας συναίνεσης στη βία. Το σκοτεινό με τον νεοφασισμό είναι η χαμηλόφωνη εντολή λήθης και εξίσωσης που προωθεί.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL