Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
16.4°C20.1°C
4 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C21.5°C
3 BF 40%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.5°C
3 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.4°C21.0°C
5 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.9°C18.9°C
2 BF 45%
Θεσσαλονίκη: Γκρεμίζουν ό,τι θετικό έγινε τα τελευταία πέντε χρόνια
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Θεσσαλονίκη: Γκρεμίζουν ό,τι θετικό έγινε τα τελευταία πέντε χρόνια

Το 2019 θα μπορούσε να είναι μια καλή χρονιά για τη Θεσσαλονίκη αν... Δυστυχώς, όμως, θα είναι τελικά η χρονιά που η πόλη αντί να προχωρά μπροστά, αρχίζει σταδιακά να επιστρέφει στο μίζερο και φοβικό της πρόσωπο, που κυριάρχησε στο παρελθόν. Η αλλαγή διακυβέρνησης τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο ήταν καθοριστική, αφού τόσο η κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και η διοίκηση Ζέρβα στον κεντρικό δήμο έχουν επιδοθεί τους τελευταίους μήνες σε έναν αγώνα για να ξηλώσουν ό,τι θετικό έγινε τα τελευταία χρόνια και φέρει την σφραγίδα της κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ή της διοίκησης Γιάννη Μπουτάρη.

Εν αρχή ην το μετρό...

Τον Σεπτέμβριο, από το βήμα της ΔΕΘ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την πρώτη του εμφάνιση από τη θέση του πρωθυπουργού, ομολογουμένως πρωτοτύπησε. Διότι είναι ο μόνος πρωθυπουργός που αντί να εξαγγείλει την επίσπευση ενός πολύ σημαντικού έργου υποδομής για τη Θεσσαλονίκη, ανακοίνωσε ουσιαστικά μεγάλες καθυστερήσεις και καταστροφή ενός σπουδαίου μνημείου, αλλά και έταξε ένα «ιπτάμενο» οδικό έργο για να εντυπωσιάσει τους «ιθαγενείς». Η πρωθυπουργική εξαγγελία για την αλλαγή του τρόπου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με το ξήλωμα των αρχαιοτήτων και η υποχρεωτική μετατόπιση της λειτουργίας του μετρό για μία τριετία, εξέπληξε ακόμη και στελέχη της Ν.Δ. Και αυτό διότι στο μετρό Θεσσαλονίκης το «νερό είχε μπει στο αυλάκι» και το έργο ήταν στις «ράγες», αφού τα τελευταία χρόνια σημειώθηκε μεγάλη πρόοδος, ενώ για τη Βενιζέλου βρέθηκε η τεχνική λύση που ανταποκρινόταν στο αίτημα «και αρχαία και μετρό» με την κατά χώρα παραμονή των σπουδαίων αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί. Και ενώ όλα πήγαιναν βάσει των χρονοδιαγραμμάτων, με το που ήρθε στην εξουσία η Ν.Δ. τοπικά της στελέχη, σε αγαστή συνεργασία με τον νέο δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα και άλλους «γαλάζιους» παράγοντες, άρχισαν να θέτουν θέμα για τη Βενιζέλου, υποστηρίζοντας ότι η λύση που δόθηκε είναι ακριβή και χρονοβόρα και ότι πρέπει να ακολουθηθεί η μέθοδος κατασκευής με ανοιχτό σκάμμα και με την απόσπαση και, υποτίθεται, την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Τοπικά στελέχη της Ν.Δ. είχαν αντιδράσει στην ανακίνηση αυτού του θέματος, αλλά σιώπησαν μετά τον Σεπτέμβριο, ισχύοντας το αρχηγού παρόντος...

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υιοθέτησε τις ακραία ρεβανσιστικές διαθέσεις στελεχών της Ν.Δ., που στο παρελθόν στάθηκαν μοιραία πρόσωπα για το μετρό της Θεσσαλονίκης και ευθύνονται για το τριετές βάλτωμα του έργου. Έτσι, με αυστηρό ύψος ανακοίνωσε ότι η βασική γραμμή του μετρό θα παραδοθεί τον Μάρτιο 2023 «ολοκληρωμένο» και όχι «κολοβό», δηλαδή και με τον σταθμό Βενιζέλου, που, κατά την «προφητεία» του, θα είναι έτοιμος τότε, διότι θα κατασκευαστεί γρηγορότερα με το ξήλωμα των αρχαιοτήτων. Η «προφητεία» αυτή δεν στηρίχτηκε σε κάποια μελέτη ούτε και σε κάποιο αίτημα αρμόδιου φορέα εμπλεκόμενου με το έργο. Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες, κάποιοι εκτίμησαν ότι ο πρωθυπουργός παραπλανήθηκε και ότι είχε τη λάθος ενημέρωση από εμμονικά στελέχη της Ν.Δ. για τον σταθμό της Βενιζέλου, όμως όλα δείχνουν ότι απλώς επιστρέψαμε στην «κανονικότητα» εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων, όπως σχολίασε και ο Αλέξης Τσίπρας για το θέμα. Και μόνο που είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι το μετρό θα ολοκληρωθεί όχι το 2020, χωρίς τον σταθμό της Βενιζέλου που θα ολοκληρώνονταν σε δεύτερο χρόνο, αλλά τουλάχιστον τρία χρόνια αργότερα, δίνει το πάτημα στην κατασκευάστρια εταιρία να ζητήσει αποζημιώσεις πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων. Η τελευταία, εξάλλου, με επιστολή της στην Αττικό Μετρό τον περασμένο Οκτώβριο, υποστηρίζει ότι ο σταθμός Βενιζέλου με το ξήλωμα των αρχαιοτήτων και άρα η βασική γραμμή στο σύνολό της θα ολοκληρωθεί, στην καλύτερη περίπτωση, την άνοιξη του 2025, ενώ με μέθοδο που προβλέπει την κατά χώρα παραμονή της Μέσης Οδού και επιτρέπει τη λειτουργία της βασικής γραμμής εφόσον ολοκληρωθεί το λίγο έργο που απέμεινε στους υπόλοιπους 12 σταθμούς θα ολοκληρωθεί έξι μήνες αργότερα... Και έτσι φτάσαμε στο «ούτε αρχαία ούτε μετρό» στη Θεσσαλονίκη.

...με θύμα τη βυζαντινή Μέση Οδό

Οι αντιδράσεις για το ξήλωμα της βυζαντινής Μέσης Οδού είναι μεγάλες, η κοινότητα των αρχαιολόγων έχει ξεσηκωθεί, όπως και ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης που πάλεψε για να πετύχει τη λύση «και αρχαία και μετρό», λύση που δόθηκε το 2017 και με υπουργούς Πολιτισμού τους Αριστείδη Μπαλτά και Λυδία Κονιόρδου. Αυτό έδειξε και η μεγάλη συγκέντρωση υπό το γενικό σύνθημα «τα αρχαία δεν πάνε περίπατο» που έγινε στις 17 Δεκεμβρίου.

Η σημερινή υπουργός Πολιτισμού(;), όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι υπουργοί και η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό από το Σεπτέμβριο κάνουν τα πάντα για να ικανοποιηθεί η αυτοεκπληρούμενη προφητεία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, λένε συνεχώς ψέματα και μεθοδεύουν την απόσπαση των αρχαιοτήτων, πράξη που πέρα από απολίτιστη δυσφημεί και διεθνώς τη χώρα.

Η τύχη των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου είναι πλέον θολή, αλλά η καταστροφή τους που μεθοδεύει η κυβέρνηση δεν θα περάσει αμαχητί. Αυτό φαίνεται από την κινητοποίηση της κοινωνίας και είναι η ίδια η κοινωνία που θα γίνει ασπίδα για τη διατήρησή τους. Η Κίνηση Πολιτών για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς ήδη έχει δηλώσει ότι θα προσφύγει στα αρμόδια δικαστήρια εάν αλλάξουν οι ισχύουσες υπουργικές αποφάσεις για την παραμονή των αρχαιοτήτων εκεί όπου αποκαλύφθηκαν.

Ο ΟΑΣΘ πήρε τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης...

Και στην περίπτωση του ΟΑΣΘ η προφητεία του Κυρ. Μητσοτάκη για βελτίωση της κατάστασης εντός του Σεπτεμβρίου όχι μόνο δεν εκπληρώθηκε, αλλά καθημερινά τα πράγματα χειροτερεύουν.

Στις 28 Νοεμβρίου η κυβέρνηση ξήλωσε τον σχεδιασμό για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, χωρίς όμως να καταθέσει κάποιον δικό της για το πώς αυτές θα διαμορφωθούν και υπό ποιο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Έδωσε τριετή παράταση στον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, κατήργησε το διάδοχο σχήμα της ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης), κάτω από το οποίο πέρα από τα αστικά λεωφορεία θα εντασσόταν το μετρό, υποβάθμισε τον ΟΣΕΘ και ματαίωσε τον διαγωνισμό για την αγορά καινούργιων και νέας τεχνολογίας αστικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Συγχρόνως, δίνει το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, δηλαδή σε ιδιώτες, υποστηρίζοντας ότι έτσι θα εξασφαλιστούν περίπου 110 λεωφορεία για να βελτιωθεί το εναπομείναν στον οργανισμό συγκοινωνιακό έργο. Αλλά εντός του 2020 θα πρέπει να αποσυρθούν από την κυκλοφορία περίπου 90 λεωφορεία και έτσι επί της ουσίας θα προστεθούν περίπου 20 λεωφορεία στις γραμμές. Τώρα η βελτίωση των συνθηκών στη μόνη αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης μετατέθηκε για έναν τουλάχιστον χρόνο, ενώ ο ΟΑΣΘ θα προχωρήσει σε ενοικίαση μεταχειρισμένων λεωφορείων.

Η ανυπαρξία ενός σοβαρού σχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες, η τριετής παράταση της λειτουργίας του ΟΑΣΘ σε καθεστώς εκκαθάρισης και σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στο μετρό και τις δηλώσεις τοπικών στελεχών υπέρ της εισόδου ιδιωτών στις συγκοινωνίες, δείχνουν ότι αυτό που ετοιμάζει η σημερινή κυβέρνηση είναι η επιστροφή σε ιδιωτικές, κρατικοδίαιτες αστικές συγκοινωνίες.

Συγχρόνως, η σημερινή διοίκηση δεν δείχνει ιδιαίτερη ζέση για να καθαρίσει τους «σκελετούς» που έκρυβαν οι «ντουλάπες» του αμαρτωλού ιδιωτικού ΟΑΣΘ και βγήκαν στην επιφάνεια κατά τη διαδικασία της εκκαθάρισης. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώην «μικρομέτοχοι», όπως αυτοαποκαλούνται, έχουν ξεσαλώσει μετά την επάνοδο της Ν.Δ., ενώ ετοιμάζονται να καταθέσουν και σχέδιο νόμου για να ανακτήσουν τις «περιουσίες» τους...

Οι «νεομακεδονομάχοι» το γύρισαν στα ρατσιστικά μπάρμπεκιου

Οι ακροδεξιοί και τα φασιστοειδή που συμμετείχαν στα συλλαλητήρια ενάντια στη Συμφωνία των Πρεσπών, τα οποία ενθάρρυνε με τη στάση της η Ν.Δ. όσο βρίσκονταν στην αντιπολίτευση, βρήκαν νέο πεδίον δόξης λαμπρό πατώντας στο νέο προσφυγικό κύμα. Μετά τις αντισυγκεντρώσεις σε εκδηλώσεις του ΣΥΡΙΖΑ και τις χυδαίες επιθέσεις σε σπίτια βουλευτών του σε πόλεις της κεντρικής και δυτικής Μακεδονίας, ξεκίνησαν τον «ανένδοτο» κατά του «λαθροεποικισμού». Η αρχή έγινε στις 19 Οκτωβρίου στα Βρασνά του νομού Θεσσαλονίκης, όταν μια ομάδα κατοίκων μαθαίνοντας ότι ξενοδοχεία της περιοχής τους θα φιλοξενήσουν πρόσφυγες για τον χειμώνα έστησαν καρτέρι για να διώξουν τα λεωφορεία με τους «λαθροέποικους», όπως τους αποκαλούν. Και τα κατάφεραν...

Οι ταλαιπωρημένες οικογένειες προσφύγων με πολλά μικρά παιδιά οδηγήθηκαν κάπου στην Εύβοια, ενώ η «νίκη» των ξενόφοβων έδωσε το σύνθημα σε όλους τους ακροδεξιούς και στα φασιστοειδή για το πώς θα πρέπει να κινηθούν. Αντίστοιχες εκδηλώσεις μίσους είχαμε στην Πιερία, στην Ημαθία, στην Πέλλα, ενώ στα Γιαννιτσά η μισαλλοδοξία εμπότισε βαθιά και τη μαθητιώσα νεολαία, αφού μερίδα μαθητών γυμνασίου προχώρησε από τις εθνικιστικές στις ρατσιστικές καταλήψεις σχολείων. Ευτυχώς, αυτός ο ιός δεν μεταδόθηκε σε άλλες περιοχές της χώρας.

Έναν μήνα αργότερα, οι ακροδεξιοί του Ιερού Λόχου και άλλες μισαλλόδοξες και ρατσιστικές οργανώσεις πήραν τις σημαίες με τον ήλιο της Βεργίνας και διαδήλωσαν στον Λευκό Πύργο κατά των «λαθροεποίκων και της ισλαμοποίησης της Ελλάδας», ζητώντας «αλληλεγγύη στους Έλληνες»!

Ήταν μερικές εκατοντάδες και λίγες μέρες αργότερα διοργανώθηκε το μισάνθρωπο μπάρμπεκιου με «χοιρινό και άφθονο αλκοόλ» κοντά στη δομή φιλοξενίας προσφύγων στα Διαβατά. Εκεί οι εκατοντάδες έγιναν δεκάδες...

Και ο Βελόπουλος στη Βουλή...

Η Χρυσή Αυγή στις εκλογές του Ιουλίου βγήκε από τη Βουλή, αλλά μπήκε ένας άξιος αντικαταστάτης της, ο Κυριάκος Βελόπουλος, γέννημα - θρέμμα Θεσσαλονικιός. Δεν πρόκειται για κάποιο νέο «φρούτο» στην πολιτική ζωή. Ήταν βουλευτής του ΛΑΟΣ, υποψήφιος περιφερειάρχης με τη στήριξη του κόμματος Καρατζαφέρη, τα «έσπασε» με τον αρχηγό του όταν άρχισε να διαφαίνεται ότι το ΛΑΟΣ θα μείνει εκτός Βουλής, ενώ για μικρό διάστημα εντάχθηκε στη Ν.Δ. μαζί με τον Βορίδη και Γεωργιάδη.

Στη συνέχεια ιδιώτευσε και επειδή οι τηλεπωλήσεις δικών του εθνικιστικών και συνωμοσιολογικού περιεχομένου βιβλίων έπεσαν δραστικά, το γύρισε σε τηλεπωλήσεις «χειρόγραφων επιστολών του Ιησού μας», αγιασμένων «κηραλοιφών» για πάσα νόσο και άλλα σχετικά μαντζούνια.

Έφτιαξε το ράδιο Focus με τον αδελφό του Βενιέρη (σ.σ.: στις τελευταίες εκλογές ήταν υποψήφιος βουλευτής με τη Ν.Δ.) και το κόμμα του κατάφερε να μπει στη Βουλή. Εσχάτως τα «έσπασε» επιχειρηματικά με τον αδελφό του και συνεχίζει μόνος του τα μισαλλόδοξα εθνικιστικά και ρατσιστικά κηρύγματα.

Ο ελάχιστος κ. Ζέρβας

Στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου δυστυχώς δεν έγινε εφικτή η δημιουργία ενός προοδευτικού μετώπου και υπήρξε πολυδιάσπαση δυνάμεων του χώρου, όπως και των δυνάμεων της Δεξιάς. Έτσι, στον δεύτερο γύρο πέρασαν ο εκλεκτός της Ν.Δ. Νίκος Ταχιάος και ο λιγότερο εκλεκτός της Ν.Δ. Κωνσταντίνος Ζέρβας. Ένα μεγάλο κομμάτι του προοδευτικού κόσμου ψήφισε τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών τον τελευταίο, προκειμένου να μη «βαφεί» ο δήμος Θεσσαλονίκης με βαθύ «μπλε».

Ο κόσμος αυτός πολύ γρήγορα ένιωσε «κοψοχέρης», αφού ο Κ. Ζέρβας από την ώρα που εκλέχθηκε δεν κρύβει την αποστροφή του για την προηγούμενη κυβέρνηση, έχει υιοθετήσει το «για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ» και λιβανίζει την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Προεκλογικά είπε μόνο ευχάριστα πράγματα, ενώ τώρα πρωτοστατεί στο ξήλωμα των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου και σε ό,τι φέρει τη σφραγίδα Μπουτάρη.

Οι συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου συχνά ευτελίζονται, με το προεδρείο και τον δήμαρχο να δείχνουν ανοχή σε τραμπουκισμούς, επικίνδυνα εθνικιστικές αντιλήψεις, ενώ εσχάτως ξεκαθάρισε ότι το δόγμα «νόμος και τάξη» θα επιβληθεί και στο δημαρχείο, δηλαδή η αυστηρή αστυνόμευση των πολιτών που θέλουν να παρακολουθήσουν τις συνεδριάσεις ή να παρέμβουν για θέματα που τους απασχολούν. Πιο δεξιά δεν γίνεται...

Όχι πάρκα, τσιμέντο

Η απόδοση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ των στρατοπέδων «Παύλου Μελά» στον ομώνυμο δήμο και «Κόδρα» στον Δήμο Καλαμαριάς για τη δημιουργία μητροπολιτικών πάρκων τώρα αρχίζει να «θολώνει» ως προς το αν θα πρέπει τμήματά τους να δομηθούν. Τοπικά στελέχη και βουλευτές της Ν.Δ. συνεχώς μιλάνε για την ανάγκη εισόδου ιδιωτών στα πρώην στρατόπεδα, δηλαδή για εργολάβους που θα χτίσουν κατοικίες και εμπορικά κέντρα.

Εντός του 2020 αναμένεται να ανοίξει και το θέμα της διαχείρισης των δύο πρώην στρατοπέδων, ενώ οι νέες διοικήσεις στους δύο αυτούς δήμους δεν φαίνονται, μέχρι στιγμής, διατεθειμένες να αντιδράσουν στην οικοπεδοποίηση και τσιμεντοποίηση σημαντικών εκτάσεων εντός τους.

Τέλος, η μέχρι στιγμής στελέχωση των οργανισμών της Θεσσαλονίκης έγινε με «άριστους» από την ανακύκλωση της κυβέρνηση Κ. Καραμανλή και Αντ. Σαμαρά. Οι νέες, «γαλάζιες» διοικήσεις θέλουν να παρουσιάσουν ότι παρέλαβαν «καμένη γη» (π.χ. στο ΚΘΒΕ, την ΕΥΑΘ κ.ά.) την ώρα που παρέλαβαν οργανισμούς είτε εύρωστους είτε καθαρούς από χρέη, και αυτό την ώρα που εκτοξεύονται τα έξοδα με τις νέες, πολύ πιο παχυλές αμοιβές των «αρίστων».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL