Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Ατελείωτο "ράβε-ξήλωνε" στο μετρό Θεσσαλονίκης - Σφοδρές αντιδράσεις από την απόφαση Μητσοτάκη για μεταφορά των αρχαίων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ατελείωτο "ράβε-ξήλωνε" στο μετρό Θεσσαλονίκης - Σφοδρές αντιδράσεις από την απόφαση Μητσοτάκη για μεταφορά των αρχαίων

Κύμα σφοδρών αντιδράσεων έχει προκαλέσει η ανακοίνωση από τον Πρωθυπουργό και το βήμα της ΔΕΘ, για αλλαγή πολιτικής αναφορικά με την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης.  Ανυπολόγιστη η σημασία των αρχαιοτήτων του μετρό για την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και την καθυστέρηση που θα σημάνει για την ολοκλήρωση του Μετρό της πόλης.

Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έσπευσε να διορίσει πρόεδρο της Αττικό Μετρό τον αποτυχημένο υποψήφιο της για τον Δήμο της Θεσσαλονίκης, Νίκο Ταχιάο ο οποίος κατά την προεκλογική περίοδο κυρίως των δημοτικών εκλογών είχε συγκρουστεί ανοιχτά και με ακραίες εκφράσεις με τον τ. πρόεδρο της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλο αλλά και με υποψήφια του ΣΥΡΙΖΑ για το δήμο Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου για το θέμα του μετρό.

Επίσης και ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας πρώην μέλος του Δ.Σ. της Αττικό Μετρό, ήδη από τις 24/7 είχε βάλει και πάλι στο τραπέζι τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων, εφόσον αυτό κριθεί συντομότερο και οικονομικότερο, προκαλώντας την άμεση αντίδραση του τ. προέδρου της ΑΜ, καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου.

Μυλόπουλος: Ξηλώνονται όσα έγιναν τα τελευταία 3,5 χρόνια 

«Ξανακάνουν το μετρό ανέκδοτο! Ξηλώνονται όσα έγιναν τα τελευταία 3,5 χρόνια και επιστρέφουμε στις αποτυχημένες συνταγές του παρελθόντος. 2,5 χρόνια καθυστέρηση στην παράδοση του έργου - Ανάλογη θα είναι και η αύξηση του κόστους. Δώρο σε όσους έριξαν το έργο στα βράχια το 2012-2016, που τώρα μπορούν να αισθάνονται δικαιωμένοι. Δώρο στους εργολάβους η αύξηση του κόστους. Μόνοι χαμένοι η Θεσσαλονίκη, οι πολίτες και το δημόσιο συμφέρον...» ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Γιάννης Μυλόπουλος

Κάθετα αντίθετος ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων

Για εμμονή κύκλων για απόσπαση των αρχαιοτήτων κατηγορεί την κυβέρνηση το ΣΕΑ και δηλώνει κάθετα αντίθετος στην απόφαση αυτή της κυβέρνησης τονίζοντας ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να μην καταστραφεί το μοναδικό μνημειακό σύνολο της βυζαντινής κοσμικής Θεσσαλονίκης και καλεί τους πολίτες να συμπαραταχθούν ώστε να μην γυρίσει το Μετρό 4 χρόνια πίσω.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με ανακοίνωση του καταγγέλλει: «Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες ή την πρόοδο του τεχνικού έργου αλλά δείχνει να υπαγορεύεται από εμμονή συγκεκριμένων κύκλων για απόσπαση ή και «εξαφάνιση» των αρχαιοτήτων από το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αντίληψη αναχρονιστική και εν τέλει παρωχημένη».

Και διερωτάται: Δεδομένου ότι κατά κοινή ομολογία οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου είναι σημαντικότατες για την ιστορία και την αρχαιολογία όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρου του βυζαντινού κόσμου, είναι δυνατό να ανακοινώνεται η  ανατροπή αυτής της λύσης χωρίς να έχει παρουσιαστεί η παραμικρή εξήγηση για τους λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση σε μία τέτοια απόφαση;

Αριστείδης Μπαλτάς στην ΑΥΓΗ: Το μπετόν και οι εργολάβοι ξανάρχονται

Έμεινα έκπληκτος. Η λύση για το σταθμό Βενιζέλου είχε δρομολογηθεί με απόλυτη ευαισθησία ως προς τα αρχαιολογικά ευρήματα και με καινοτόμα τεχνική προσέγγιση, χωρίς οικονομικές επιβαρύνσεις και με σε βασμό στα χρονοδιαγράμματα. Η εκπληκτική απόφαση Μητσοτάκη αναιρεί όλα τα παραπάνω, πολλαπλασιάζει το κόστος κάνοντας ταυτόχρονα ένα μεγάλο δώρο στους εργολάβους και αναβάλει την ολοκλήρωση του Μετρό για απροσδιόριστο διάστημα. Ταυτόχρονα κι ίσως σημαντικότερα, αναιρεί το σχεδιασμό για την αναμόρφωση του κέντρου της Θεσσαλονίκης όπως είχε εμπνευστεί και σχεδιάσει ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης εις βάρος των Θεσσαλονικέων, της μνήμης και της ιστορίας της πόλης. Το μπετόν και οι εργολάβοι  ξανάρχονται.

Μαρία Βλαζάκη στην ΑΥΓΗ: Δεν γίνεται να μετακινηθούν και να κινδυνέψουν

«Οι πολύ σημαντικές αρχαιότητες της Θεσσαλονίκης, η πολεοδομική «καρδιά» της συμβασιλεύουσας πόλης της Βυζαντινής αυτοκρατορίας που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης στο Σταθμό Βενιζέλου δεν γίνεται να μετακινηθούν και να κινδυνέψουν» δήλωσε στην ΑΥΓΗ η γρ.. Από τη στιγμή που υπήρξε τεχνική λύση για διατήρηση του μνημείου στο περιβάλλον του και έχουν ξεκινήσει οι αντίστοιχες εργασίες, οποιαδήποτε απόπειρα μετακίνησης παραβιάζει τον αρχαιολογικό νόμο 3028/2002, άρθρο 42, παρ. 1, όπου ρητά απαγορεύει τη μεταφορά ακίνητου μνημείου, ενώ κατ’ εξαίρεση προβλέπει: «Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του».

ΣΥΡΙΖΑ: Θύμα ιδεοληπτικών εμμονών και ιδιωτικών συμφερόντων ένα από τα εντυπωσιακότερα μνημειακά σύνολα

«Θύμα ιδεοληπτικών εμμονών και ιδιωτικών συμφερόντων ένα από τα εντυπωσιακότερα μνημειακά σύνολα που έχουν ανακαλυφθεί τα τελευταία χρόνια, και όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη και τη χώρα μας» σημειώνει σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ για τα αρχαία του Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Σ. Φάμελλος: Δημιουργείται άνευ λόγου ένας νέος διχασμός: Μετρό ή αρχαία

«Η απάντηση της πόλης της Θεσσαλονίκης, της Αττικό Μετρό και των τοπικών φορέων ήταν "και διαφύλαξη των αρχαίων και Μετρό". Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, δρομολογήθηκε το έργο, και προχωρούσε με πολύ καλούς ρυθμούς. Ολοκληρώθηκαν οι τεχνικές μελέτες, κατασκευάστηκαν οι σταθμοί, τοποθετήθηκαν οι ράγες, και έχουν ξεκινήσει και οι δοκιμές» δηλώνει ο τομεάρχης Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμμελος και συνεχίζει:

«Ενώ, ήταν προγραμματισμένο, η κεντρική γραμμή να ξεκινούσε τη λειτουργία της το 2020 και η δεύτερη γραμμή προς την Καλαμαριά το 2021, ξαφνικά ανοίγει μία δαιδαλώδης συζήτηση στην πόλη. Δημιουργείται, άνευ λόγου, ένας νέος διχασμός καθώς τίθεται το ερώτημα Μετρό ή αρχαία. Δεν μπορεί, οι επιλογή κατασκευής ενός έργου, να γίνεται με πολιτικούς όρους αλλά, πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά και θεσμικά δεδομένα. Ο Σωκράτης Φάμελλος δήλωσε χαρακτηριστικά: "Η νύμφη του Θερμαϊκού πληρώνει τη νύφη του Μητσοτάκη".

Συλλογή Υπογραφών για τη διάσωση των αρχαίων στον σαθμό Βενιζέλου

Διαδικτυακή συλλογή υπογραφών για τη διάσωση των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου στην Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας avaaz.

Παράλληλα, η νεοσύστατη «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» σε επιστολή προς τον πρωθυπουργό με αφορμή την επίσκεψή του στην πόλη για την 84η ΔΕΘ, που κοινοποιείται προς την υπουργό Πολιτισμού, τον υπουργό Μεταφορών και βουλευτές Θεσσαλονίκης, η σημειώνει τα εξής:

«Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ

Σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή ως εκπρόσωποι μιας νεοσύστατης Κίνησης: «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», που στόχο έχει την προστασία των αρχαιοτήτων της οδού Εγνατίας, που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές του έργου του Μετρό στον σταθμό Βενιζέλου και τη διαφύλαξη, ως μοναδικής επίσημης, ψηφισμένης και θεσμοθετημένης λύσης, της λύσης της κατά χώραν διατήρησης των ευρημάτων.

Το τελευταίο δίμηνο έχουν πληθύνει τα δημοσιεύματα, οι πληροφορίες και οι τοποθετήσεις κυβερνητικών και τοπικών αξιωματούχων που επαναφέρουν το παλαιότερο σχέδιο της απόσπασης των ευρημάτων, ως πιθανή νέα λύση για την ολοκλήρωση του σταθμού.

Θεωρώντας κάθε τέτοια συζήτηση ως επιζήμια για την πόλη και γνωρίζοντας ότι τα περισσότερα από τα επιχειρήματα ή τα στοιχεία που παρουσιάζονται δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα και την πορεία των έργων μέχρι σήμερα, (που άλλωστε και η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία μέχρι προ ολίγων μηνών ισχυριζόταν ότι βαίνουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης), σας καλούμε να ενημερωθείτε επαρκώς από τους καθ’ ύλην αρμόδιους παράγοντες της πόλης, καθώς και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες και να εξετάσετε σοβαρά το ενδεχόμενο που θα έχει για το μέλλον της πόλης κάθε άλλη επιλογή, πλην της επιλογής που έχει προκρίνει και χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι αυτή που εφαρμόζεται σήμερα δυνάμει της Υπουργικής Απόφασης ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕ/41484/ 24488/1402/162/10.2.2017 Υ.Α. (ΑΔΑ: 7ΝΦ14653Π4-Ζ91).

Πιστεύοντας ότι το μέλλον μιας πόλης και η τύχη της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός λαού δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο συμφερόντων και μικροπολιτικής, σας καλούμε να μην γίνετε εσείς εκείνος ο Πρωθυπουργός που θα διακινδυνεύσει να μείνει στην Ιστορία ως ο άνθρωπος που οδήγησε μια πόλη σε νέες περιπέτειες και τα πολύτιμα μνημειακά σύνολα του ένδοξου παρελθόντος της σε ακροβασίες με αβέβαιη κατάληξη.

Η χρονοκαθυστέρηση, οι οικονομικές απώλειες και οι ανεπανόρθωτες βλάβες του μνημειακού συνόλου στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης (από την οποία το έργο έχει απομακρυνθεί ύστερα από μία επίπονη κοινωνική, σε πανελλήνιο και όχι μόνον επίπεδο, διοικητική και καθόλα νόμιμη διαδικασία) στερεί το μοναδικό παγκόσμια πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης της Θεσσαλονίκης από την αυθεντικότητά του, κοστίζει πανάκριβα, −οφείλουμε να έχουμε εκ προοιμίου την επίγνωση ότι ζητείται να διαλυθεί, μετακινηθεί και να ανακατασκευαστεί ένα ολόκληρο τοπίο− και φυσικά τοποθετεί την πόλη σε νέες περιπέτειες.

Θα μείνουμε όλοι μαζί ενωμένοι για να υπερασπισθούμε τη μοναδικότητα της Θεσσαλονίκης με όποιον τρόπο έχουμε και μπορούμε μέσα από τη διεπιστημονική μας σύνθεση και θα ζητήσουμε από τους συμπατριώτες μας να μη χρεωθούν τη ντροπή μιας κοστοβόρας και πειραματικής λύσης σε βάρος της αυθεντικότητας.

Σας ευχαριστούμε για την προσοχή και είμαστε στη διάθεση σας για αναλυτική ενημέρωση γύρω από το ζήτημα.

Η προσωρινή διαχειριστική επιτροπή

Γιάννης Μπουτάρης, τ. Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος του Μουσείου Ολοκαυτώματος, Δέσποινα Μακροπούλου, αρχαιολόγος, τ. διευθύντρια Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Μελίνα Παϊσίδου, αρχαιολόγος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ, Πέτρος Μακρίδης, αρχιτέκτων μηχανικός, Βασίλης Κονιόρδος, αρχιτέκτων μηχανικός, Φωκίων Δεληγιάννης, νομικός, Νίκος Παπαμίχος, πολεοδόμος-χωροτάκτης, Ελένη Χοντολίδου, φιλόλογος-παιδαγωγός, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ»

Σύσκεψη συγκαλεί αύριο για το μετρό θεσσαλονίκης ο Απ. Τζιτζικώστας

Σύσκεψη με όλους τους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης για το έργο του μετρό συγκαλεί για αύριο Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2019, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.

Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Β. Όλγας 198, κεντρικό κτίριο, πρώτος όροφος, αίθουσα συσκέψεων), με ώρα έναρξης 15.30’.

Άμεση ήταν η αντίδραση από τους βουλευτές Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ

Χρ. Γιαννούλης: “Βυθίζουν ξανά την πόλη στο τέλμα”

Για αύριο το μεσημέρι ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, έχει συγκαλέσει σύσκεψη φορέων για το ακανθώδες ζήτημα που προέκυψε μέσα από την αμετροέπεια της κυβέρνησης για την υπόθεση του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Η συνύπαρξη αρχαίων και μετρό ήταν μία κοινή συμφωνία αυτής της πόλης, των φορέων και των ανθρώπων που πονάμε και αγαπάμε αυτήν την πόλη και βλέπουμε το μετρό ως μία δημόσια υπηρεσία και όχι ως μία μπίζνα για κατασκευαστές και εργολάβους. Ξαφνικά ένας νέος Έλγιν, όπως αναφέρει η δημοτική παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί», ένας νέος Νέρωνας κατά μία άλλη εκδοχή έρχεται και βάζει φωτιά σε μία πόλη.

Χωρίς καμία διαβούλευση ειδικών, απλά “όλες μου οι γνώσεις είναι φήμες και διαδόσεις”. Διαβουλεύτηκε δεν ξέρω εγώ με ποιον μέσα σε τρεις μέρες και η προεργασία ετών έρχεται και ανατρέπεται για να αλλάξει ένας σχεδιασμός και να ξαναβυθίσει την πόλη και σε τεχνικό και σε πολιτικό αλλά και εσύ ιστορικό τέλμα.

Κάνω μία έκκληση προς όλους να υπογράψουν το ψήφισμα της κίνησης Μπουτάρη για την διάσωση της πολιτιστικής πολιτιστικής κληρονομιάς,  όπως θα κάνουμε και εμείς και η παράταξη "Κοιτάμε Μπροστά" και τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ. Αφελείς και θεωρητικές δεσμεύσεις για τρία μουσεία σε ένα στρατόπεδο, το οποίο βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας θέλουν να επιστρέψει στο Υπουργείο Άμυνας ενώ αποδόθηκε στους πολίτες, δεν πείθουν και ανησυχούν.

Να πω τέλος στον κύριο Τζιτζικώστα ότι τελείωσε πια η μάχη των εντυπώσεων για τη Μακεδονία. Άρα μπορεί κάλλιστα να ανοίξει το ψηφιδωτό και στην αυριανή σύσκεψη να καλέσει όχι μόνο τους φορείς που συμφωνούν μαζί του a priori αλλά και άλλους για να γίνει ουσιαστική συζήτηση. Όπως και  τον κύριο Γ. Μυλόπουλο τον οποίο ξαφνικά τον έχουν ξεχάσει όλοι.

Αλ. Τριανταφυλλίδης: Ο Μητσοτάκης στέλνει το μετρό για άλλα τέσσερα χρόνια πίσω,

«Οι αναφορές του κ.Μητσοτάκη για το Μετρό στη ΔΕΘ, μόνο προβληματισμό μπορούν να προκαλούν στους Θεσσαλονικείς. Είδαμε και πάθαμε το 2015 να μετατρέψουμε το πιο σύντομο ανέκδοτο το «ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης», να το επαναφέρουμε στις ράγες της συνέχισης και της ολοκλήρωσης καθώς είχε παγώσει για τέσσερα χρόνια(2012-2015). Φτάσαμε το 95% του έργου, έργα πολιτικού μηχανικού, να έχει κατασκευαστεί και δεν θα έκανε τίποτε άλλο ο κ.Μητσοτάκης  παρά να άφηνε να τρέξει αυτό το χρονοδιάγραμμα, καθώς είχε δοθεί τεχνική λύση και απάντηση στο δίλημμα «Μετρό ή αρχαία;». Η απάντηση που δόθηκε και πολιτικά και τεχνικά από την πόλη ήταν  και Μετρό και αρχαία, τόσο για τη στάση της Οδού  της Βενιζέλου όσο και για τη στάση της Οδού Αγ.Σοφίας.

Τώρα τι κάνει ο κ.Μητσοτάκης; Στέλνει το έργο για άλλα τέσσερα χρόνια πίσω, καταδικάζει τον επαγγελματικό κόσμο του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης για άλλα τέσσερα χρόνια, κάνει το καλύτερο δώρο στον εργολάβο, αφού ο εργολάβος θα ζητήσει αποζημίωση για την καθυστέρηση των τεσσάρων ετών. Ο κ.Μητσοτάκης βλάπτει σοβαρά τη Θεσσαλονίκη», τόνισε μεταξύ άλλων ο Βουλευτής Α Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ  σχολιάζοντας τις δηλώσεις του κ.Μητσοτάκη για το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Απαντώντας στο ερώτημα για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του Μετρό την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ο κ.Τριανταφυλλίδης επεσήμανε: «Με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχε δώσει ο κ.Μυλόπουλος, ο πρ.Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, τα δοκιμαστικά δρομολόγια θα πραγματοποιούνταν μέχρι τα τέλη  του 2019, ενώ τα κανονικά δρομολόγια θα πραγματοποιούνταν στα μέσα του 2020. Η επιλογή της πόλης είναι να σέβεται την ιστορία της. Και Μετρό και αρχαία», κατέληξε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Διαβάστε επίσης:

ΣΕΑ: Μετρό Θεσσαλονίκης 4 χρόνια πίσω

Αρ. Μπαλτάς, Μαρία Βλαζάκη στην ΑΥΓΗ για την μεταφορά των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου

Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ: Θύμα ιδεοληπτικών εμμονών και ιδιωτικών συμφερόντων το Μετρό στη Θεσσαλονίκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL