Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.8°C26.6°C
3 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
26 °C
24.2°C27.9°C
4 BF 48%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
23 °C
22.7°C25.9°C
4 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.3°C24.7°C
5 BF 29%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
30 °C
28.4°C29.9°C
0 BF 19%
Υπερσυγκεντρωτισμό και κομματισμό φέρνει το "επιτελικό κράτος" Μητσοτάκη / Ενός πρωθυπουργού αρχή... δια νόμου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Υπερσυγκεντρωτισμό και κομματισμό φέρνει το "επιτελικό κράτος" Μητσοτάκη / Ενός πρωθυπουργού αρχή... δια νόμου

Ο στόχος της “αποκομματικοποίησης” περνά μέσα από τη “γαλάζια”... κομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης σύμφωνα με το πρώτο νομοσχέδιο για το “επιτελικό κράτος” που κατατέθηκε προχθές αργά το βράδυ με τριήμερη καθυστέρηση. Η υπερσυγκέντρωση εξουσιών και κρατικών λειτουργιών στο τεχνοκρατικό πρωθυπουργοκεντρικό επιτελείο συμπυκνώνει τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Επιπλέον, στο πλαίσιο “της ανάγκης καταπολέμησης της διαφθοράς”, καταργούνται οι ανεξάρτητες ελεγκτικές αρχές, καθώς τίθενται υπό την ομπρέλα ενός νέου οργάνου, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας!

Εκ των υστέρων "διαβούλευση"

Το νομοσχέδιο αναρτήθηκε εκ των υστέρων, αφού είχε ήδη κατατεθεί, στη σελίδα του opengov.gr (όπου θα παραμείνει μέχρι τις 31 Ιουλίου) μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η πρόθεση της κυβέρνησης να παρακάμψει τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

440 θέσεις στην Προεδρία της κυβέρνησης

Πεδίον δόξης λαμπρόν για να σταδιοδρομήσουν πολυάριθμα “δικά μας παιδιά” αποτελεί η νεοσύστατη Προεδρία της Κυβέρνησης, καθώς “με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του άρθρου 23 του παρόντος, το σύνολο των θέσεων της Προεδρίας της Κυβέρνησης ανέρχεται στις τετρακόσιες σαράντα (440), εκ των οποίων εκατό (100) θέσεις μετακλητών υπαλλήλων και τριακόσιες σαράντα (340) οργανικές θέσεις μόνιμων υπαλλήλων δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και δημοσιογράφων!”

Στρατιές μετακλητών με πολλούς δημοσιογράφους...

Η μείωση δε των μετακλητών... προς τα πάνω περιγράφεται με ευκρίνεια και στο άρθρο 46 καθώς ενώ η Ν.Δ. ανέμιζε ως προεκλογική προπαγανδιστική σημαία “τις στρατιές μετακλητών επί ΣΥΡΙΖΑ”, με το νομοσχέδιο «ανά ιδιαίτερο γραφείο μέλους της κυβέρνησης, υφυπουργού, γενικού και ειδικού γραμματέα προβλέπονται οι εξής θέσεις συνεργατών:

α) έως δέκα οκτώ (18) θέσεις στα γραφεία μελών της κυβέρνησης, εκ των οποίων έως οκτώ (8) δύνανται να είναι μετακλητοί,

β) έως δώδεκα (12) θέσεις στα γραφεία των υφυπουργών, εκ των οποίων έως έξι (6) δύνανται να είναι μετακλητοί,

γ) έως οκτώ (8) θέσεις στα γραφεία των γενικών γραμματέων, εκ των οποίων τρεις (3) δύνανται να είναι μετακλητοί και

δ) έως τέσσερις (4) θέσεις στα γραφεία των ειδικών γραμματέων, εκ των οποίων δύο (2) δύνανται να είναι μετακλητοί.

Στα γραφεία των υπουργών οι θέσεις των μετακλητών της προηγούμενης παραγράφου προσαυξάνονται κατά τον αριθμό των γενικών γραμματειών που υφίστανται στο υπουργείο. Στα γραφεία αναπληρωτών υπουργών και Υφυπουργών, ένας εκ των συνεργατών που καλύπτει θέση μετακλητού υπαλλήλου δύναται να είναι δημοσιογράφος».

Αποκλεισμός με κομματικά κριτήρια

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. “κλείνει το μάτι” στα... δικά της παιδιά και μέσω του άρθρου 36 “με τον αποκλεισμό από τις θέσεις των υπηρεσιακών γραμματέων υπαλλήλων οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν από την υποβολή της υποψηφιότητας έχουν θητεύσει σε πολιτικά γραφεία ή έχουν αποσπαστεί σε πολιτικά κόμματα ή έχουν θητεύσει σε θέσεις γραμματέων (γενικών, ειδικών, εκτελεστικών)”.

Δηλαδή αποκλείονται όσοι είχαν νευραλγικές θέσεις ευθύνης επί της προηγούμενης κυβέρνησης, ανεξαρτήτως επίδοσης και τεχνοκρατικής επάρκειας.

Η επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων “γίνεται από πενταμελή Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου που συγκροτείται από απόφαση του προέδρου του ΑΣΕΠ”. Επιτομή της αντίφασης αποτελεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με το περιεχόμενου του άρθρου, έτσι “ενισχύεται ακόμα περισσότερο ο στόχος της αποκομματικοποίησης της αμιγώς διοικητικής λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης”.

Μοριοδότηση μέσω συνέντευξης

Δεν περνά απαρατήρητη -στο όνομα της διασφάλισης της... αξιοκρατίας- η “μοριοδότηση της συνέντευξης” (άρθρο 36) για την επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων” καθώς “σκοπός της συνέντευξης είναι η επιτροπή να διαμορφώσει γνώμη για την προσωπικότητα και την καταλληλότητα υποψηφίου για την άσκηση των καθηκόντων της θέσης”.

Συγκεκριμένα, “η συνέντευξη μοριοδοτείται κατά ανώτατο όριο τα 1.000 μόρια” που κατανέμονται ως εξής: “Η προσωπικότητα λαμβάνει 300 μόρια”, “η καταλληλότητα για τα καθήκοντα της θέσης 500 μόρια” και “η επικοινωνιακή ικανότητα 200 μόρια”! Ταυτόχρονα, ωστόσο “το σύνολο των μορίων που μπορεί να λάβει ένας υποψήφιος από τα επιπρόσθετα τυπικά εκπαιδευτικά προσόντα δεν μπορεί να υπερβαίνει επίσης τα 1.000 μόρια”!

Κομβικός ο ρόλος του πρώην γενικού διευθυντή του ΣΕΒ

Με τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, ο έλεγχος του κυβερνητικού έργου μεταβιβάζεται στο στενό πρωθυπουργικό επιτελείο, που θα καθορίζει στόχους, θα υποδεικνύει υπουργικές αποφάσεις, θα παρακολουθεί την πορεία υλοποίησής τους και θα αξιολογεί τις επιδόσεις σε κάθε τομέα κυβερνητικού έργου.

Με το άρθρο 27 “προτείνεται η σύσταση στην Προεδρία της Κυβέρνησης Ειδικής Γραμματείας Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την Παρακολούθηση του Κυβερνητικού Έργου, η οποία μπορεί με απόφαση του πρωθυπουργού που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να υπάγεται σε υπουργό Επικρατείας ή σε υφυπουργό στον πρωθυπουργό ή σε γενικό γραμματέα της Προεδρίας της Κυβέρνησης.

Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται ο κομβικός ρόλος του πρώην διευθυντή του ΣΕΒ Άκη Σκέρτσου, που έχει επωμιστεί τον ρόλο του συντονισμού και της παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου.

Ενδεικτικό του “αμερικανικού μοντέλου” διακυβέρνησης αποτελεί το άρθρο 6, που “εισάγει μια διάκριση για τα συλλογικά κυβερνητικά όργανα, μεταξύ κυβερνητικών συμβουλίων και κυβερνητικών επιτροπών”.

ΣΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ...

Μόνιμα Κυβερνητικά Συμβούλια Οικονομικής Πολιτικής και Εθνικής Ασφάλειας

Στελεχωμένα από ιδιώτες συντονίζουν και επιβλέπουν υπουργούς και κυβερνητικό έργο

Πολλά ερωτήματα εγείρει η πρόβλεψη του άρθρου 7 “για τον μόνιμο και διαρκή χαρακτήρα” που έχουν -τα στελεχωμένα από ιδιώτες- Κυβερνητικά Συμβούλια που “ασκούν κάθε αρμοδιότητα η οποία κατά την κρίση του πρωθυπουργού ή του υπουργικού συμβουλίου ανατίθεται σε αυτά”! Τα Κυβερνητικά Συμβούλια - στα οποία προεδρεύει ο πρωθυπουργός- είναι το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής και το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας. Επιπλέον, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νομοσχεδίου, η σύνθεση των Κυβερνητικών Συμβουλίων και η τροποποίησή της καθορίζεται (πάλι) από τον πρωθυπουργό!

Κατάργηση ανεξάρτητων αρχών και ελεγκτικών φορέων

Επιπροσθέτως, η κυβέρνηση αποδεικνύει την “αλλεργία” της για μια σειρά ανεξάρτητων ελεγκτικών φορέων και τις ενσωματώνει στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία όμως ακόμη δεν έχει συσταθεί! Σύμφωνα με το άρθρο 81 “η υπό ίδρυση αρχή έχει ως βασική αποστολή τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δράσεων για την ενίσχυση της ακεραιότητας και της διαφάνειας” ενώ “συστήνεται ως μια ανεξάρτητη, νομοθετικά κατοχυρωμένη αρχή. Η νέα αρχή απολαύει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία της”.

Σε αυτό το πλαίσιο, “από την έναρξη λειτουργίας της αρχής, καταργούνται η Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς του υπουργείου Δικαιοσύνης , οι υπαγόμενοι στη ΓΕΓΚΑΔ φορείς: α) Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και β) Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιων Έργων το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας που υπάγεται στο υπουργείο Υγείας και ελέγχεται επιχειρησιακά από τη ΓΕΓΚΑΔ, το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (που υπάγεται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης που εποπτεύεται από το υπουργείο Εσωτερικών”. Υπενθυμίζεται η συντονισμένη στοχοποίηση της γενικής επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης Μαρίας Παπασπύρου από νυν υπουργούς όταν η Ν.Δ. ήταν στην αντιπολίτευση, ενώ η κυβέρνηση έχει δώσει άμεσα σχετικά δείγματα γραφής με την κατάργηση κομβικών ειδικών γραμματειών, όπως του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) και του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ).

Παχυλές αμοιβές

Στο μικροσκόπιο τίθενται (άρθρο 96) ότι στην “αρχή συνιστώνται 503 θέσεις πέραν των καλυπτόμενων από τους μετακλητούς”!

Δεν περνά απαρατήρητο ότι “οι κάθε είδους αποδοχές του προέδρου, τακτικές ή πρόσθετες για όλο το διάστημα της θητείας του ορίζονται στο 60% των συνολικών αποδοχών και επιδομάτων παροχών και αποζημιώσεων του προέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους”. Συν τοις άλλοις, “οι αποδοχές των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης της αρχής καθορίζονται στο ποσό των 350 ευρώ ανά συνεδρίαση και σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να υπερβαίνουν ετησίως το 40% των αποδοχών του γενικού γραμματέα υπουργείου”.

Σε γενικόλογους τόνους ορίζονται ως “επιδιωκόμενοι στόχοι της αναδιάρθρωσης αυτής η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση της διαφθοράς, η ορθολογικότερη αξιοποίηση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού και η κατάργηση της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων”...

Αυτοκριτική;

Στον απόηχο της πρόθεσης για κατάργηση ανεξάρτητων αρχών ως ειρωνεία εκλαμβάνεται η αναφορά στο άρθρο 81 ότι “η Ελλάδα δεν έχει μέχρι σήμερα, μεταξύ άλλων, αναπτύξει κοινά πρότυπα διενέργειας ελέγχων και επιθεωρήσεων στον δημόσιο τομέα, κοινά πρότυπα και εργαλεία διερεύνησης φαινομένων διαφθοράς, οριζόντια πολιτική διαχείρισης κινδύνων διαφθοράς για το σύνολο των δημόσιων πολιτικών και προγραμμάτων”!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL