Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Και συμφέρει, και αποπληρώνει 5 δισ. χρέους

Δημόσιος χαρακτήρας της Εγνατίας Οδού - Τι δείχνει μελέτη της Εγνατία Οδός Α.Ε. με τίτλο "Συμβολή της Εγνατίας Οδού στην απομείωση του δημόσιου χρέους"

Η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της Εγνατίας Οδού, συνολικού μήκους 670 χλμ., και των τριών κάθετων οδικών αξόνων διασφαλίζει περί τα 5 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους σε ορίζοντα 35ετίας (2018 - 2052) μέσω των εσόδων από διόδια, με αντίτιμο μάλιστα πολύ χαμηλότερο συγκριτικά με αυτό των πέντε αυτοκινητοδρόμων που εκμεταλλεύονται ιδιώτες, έναντι της εκχώρησής της με σύμβαση παραχώρησης.

Αυτό τεκμηριώνει μελέτη υπό τον τίτλο "Συμβολή της Εγνατίας Οδού στην απομείωση του δημόσιου χρέους", την οποία εκπόνησε η Εγνατία Οδός Α.Ε., που διαχειρίζεται και εκμεταλλεύεται τον μοναδικό δημόσιο οδικό άξονα στη χώρα ο οποίος έχει περιέλθει από το μεσοπρόθεσμο του 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ.

Τις προσεχείς ημέρες λήγει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους στο πλαίσιο της πρόσκλησης ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ για την "αξιοποίηση του δικαιώματος λειτουργίας συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας και των τριών κάθετων αξόνων, Σιάτιστα - Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας και Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι, συνολικού μήκους 900 χλμ.

Η μελέτη εντοπίζει και αναδεικνύει σειρά επισφαλειών στην περίπτωση ανάληψης από τον παραχωρησιούχο του έργου της βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, οι οποίες θα λειτουργήσουν εις βάρος του Δημοσίου καθώς υπάρχει και το κακό προηγούμενο με τις λεόντειες συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων που υπεγράφησαν το 2007 - 2008.

Όπως επισημαίνεται:

* Με τη βαριά συντήρηση ο υποψήφιος παραχωρησιούχος αναλαμβάνει τον κίνδυνο / ρίσκο που αφορά σοβαρές αστοχίες (γεωτεχνικές, υδραυλικών έργων) και προγράμματα βαριάς συντήρησης, το κόστος των οποίων δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει αξιόπιστα, στα τμήματα του οδικού άξονα με ιδιαίτερες γεωτεχνικές συνθήκες, με συνέπεια τη σοβαρή απομείωση του τιμήματος που θα προσφέρει.

* Είναι πιθανό ο παραχωρησιούχος να τιμολογήσει ασύμφορα για το Δημόσιο την αποκατάσταση σοβαρών αστοχιών ή εργασιών βαριάς συντήρησης. Εάν η λήψη μέτρων αντιμετώπισης μετακινήσεων και οι αντίστοιχες επεμβάσεις, ιδιαίτερα σε μεγάλες κατολισθήσεις, απαιτούν τη λήψη περιβαλλοντικών αδειών, απαλλοτριώσεων κ.λπ., η ενδεχόμενη καθυστέρηση στην έκδοση αυτών ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω οικονομικές απαιτήσεις του παραχωρησιούχου έναντι του Δημοσίου.

Επιπλέον το Δημόσιο συνεχίζει να αποπληρώνει τις δόσεις του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2009, ύψους 2,2 δισ. ευρώ. Άρα θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στη σύγκριση με την όποια προσφορά θα δοθεί για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα από το σύνολο των διοδίων της Εγνατίας, πλην αυτών του σταθμού Μαλγάρων, δεσμεύονται από την Τράπεζα Πειραιώς για την εξυπηρέτηση ομολογιακού δανείου που έλαβε η Εταιρεία της Εγνατίας τον Οκτώβριο του 2006, με αρχικό κεφάλαιο 250.000.000 ευρώ. Μάλιστα η Εγνατία Α.Ε. έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη μετά τον μονομερή διπλασιασμό επιτοκίου από την τράπεζα το 2010, από 0,70% σε 1,40%.

 

Έσοδα από διόδια την 35ετία

Σύμφωνα με τη μελέτη, τα ετήσια κέρδη της Εγνατίας ξεκινούν από 23,4 εκατ. ευρώ το 2017, αυξάνονται στα 49,6 εκατ. ευρώ το 2018, όταν θα έχει αναπτυχθεί το σύνολο των προβλεπόμενων μετωπικών σταθμών, φτάνοντας τα 81,2 εκατ. ευρώ το 2022.

Το 2023 και το 2024 καταγράφεται ελαφρά πτώση των κερδών παρά την προβλεπόμενη λειτουργία αναλογικού συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων, η οποία οφείλεται στην εφαρμογή του πρώτου προβλεπόμενου προγράμματος βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου. Από το 2026 και μετά, τα ετήσια κέρδη αυξάνονται περίπου γραμμικά, με κάποιες αυξομοιώσεις. Αγγίζουν τα 149,2 εκατ. ευρώ το 2036 και τα 200 εκατ. ευρώ το 2052.

Για τον προσδιορισμό των εσόδων λαμβάνονται υπόψη οι προβλέψεις για λειτουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων πέραν των επτά που λειτουργούν σήμερα (εκτός του Ακτίου και των Μαλγάρων) από τα μέσα της ερχόμενης χρονιάς, για να προστεθούν σταδιακά άλλοι έντεκα, τόσο στον κύριο άξονα όσο και στους καθέτους, με την πλήρη λειτουργία τους να τοποθετείται από το 2018 έως και το 2022.

Η λειτουργία συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων προσδιορίζεται από το 2023 "ώστε να είναι ευκολότερη η διαμόρφωση εκπτωτικής πολιτικής για τους συχνούς χρήστες ή για κατοίκους παρόδιων και συχνά απομονωμένων οικισμών".

Το σενάριο σταδιακής αύξησης της χρέωσης ανά χιλιόμετρο για τα Ι.Χ. οχήματα εφαρμόζεται ως εξής: μέχρι και τον Αύγουστο του 2017 χρέωση 3 λεπτά, από τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς και για ολόκληρο το 2018 η τιμή είναι 3,5 λεπτά, από το 2019 και για δύο χρόνια 4 λεπτά, από το 2022 έως και το 2026 4,5 λεπτά, ενώ από το 2027 μέχρι το 2052 το αντίτιμο των διοδίων ανά διανυόμενο χιλιόμετρο ανέρχεται στα 5 λεπτά.

Ως γνωστόν, με την παράδοση στην κυκλοφορία των οδικών αξόνων που κατασκευάζονται με τις τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, που αναμένεται τον Μάρτιο, η χρέωση ανά χιλιόμετρο για τα διόδια μαζί με τον ΦΠΑ είναι αλμυρή, ήτοι 6,4 λεπτά.

Στο κόστος της ελαφράς συντήρησης του αυτοκινητόδρομου λογαριάζονται και οι δαπάνες μισθοδοσίας των 244 εργαζομένων, το οποίο ανέρχεται στα 10 εκατ. ετησίως. Τα έσοδα από σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ενοικίαση υποδομής οπτικής ίνας κ.λπ. υπολογίζονται στο 1 εκατ. ευρώ ετησίως.

Οι εργασίες ελαφράς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου εκτελούνται με δύο εργολαβίες (από μία για τον ανατολικό και τον δυτικό τομέα, αντίστοιχα) και μέχρι τον Απρίλιο του 2018 από την εταιρεία Άκτωρ ΑΤΕ. Η λειτουργία των υφιστάμενων μετωπικών σταθμών διοδίων, πλην των σταθμών Μαλγάρων και Ακτίου που μεταβιβάστηκαν στην Εγνατία από το ΤΕΟ όταν καταργήθηκαν, γίνεται "μέσω προθεσμιακής σύμβασης" πάλι από... συγγενή της Άκτωρ: τις Αττικές Διαδρομές Α.Ε., εταιρεία λειτουργίας της Αττικής Οδού.

 

Δείτε όλα τα σχόλια