Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Apivita: οικολογικό και αειφόρο επιχειρείν

Νίκος Κουτσιανάς: υπόδειγμα αυτοδιαχείρισης το μελίσσι

Περνώντας την πύλη του οικολογικού εργοστασίου της Apivita στο Μαρκόπουλο για μια συζήτηση με τον ιδρυτή της Νίκο Κουτσιανά, η προσοχή μας στράφηκε στην πύλη εισόδου. Κάθε ενημερωμένος φιλότεχνος θα αναγνώριζε εύκολα το σιδηρογράφημα του καλλιτέχνη Νίκου Γιώργου Παπουτσίδη σε αυτήν.

Σε συνδυασμό και με το λογότυπο της εταιρείας, τη λύρα του Απόλλωνα γύρω από μινωικό κόσμημα μέλισσας, που σχεδίασε ο εικονογράφος Σπύρος Ορνεράκης, αντιληφθήκαμε ότι συζήτηση και εντυπώσεις από την περιήγηση στο εργοστάσιο θα στρέφονταν όχι μόνο σε παραγωγή και επιχειρείν, αλλά και σε άποψη, οικολογία και πολιτισμό. Αυτό διαπιστώσαμε και στην υποδοχή, καθώς μας προσφέρθηκε αφέψημα από ελληνικά βότανα με τη διευκρίνιση "καφέ δεν έχουμε".

Τον λόγο τον καταλάβαμε καθώς συνομιλώντας με τον Νίκο Κουτσιανά έδειξε την ενόχλησή του με το ότι σε μία χώρα όπως η Ελλάδα με σχεδόν 6.000 φυτά, εκ των οποίων 1.400 ενδημικά, ούτε το 5% των αφεψημάτων που καταναλώνονται δεν είναι ελληνικά.

Αυτή η πλούσια βιοποικιλότητα, οι διαπιστώσεις του Ιπποκράτη (οι οποίες έχουν επαληθευτεί πλήρως, όπως μας τόνισε απαντώντας σε ερώτησή μας ο επικεφαλής Ανθρώπινου Δυναμικού και Αειφορίας της εταιρείας Τάσος Τσουκαλάς) και η κοινωνία της μέλισσας (Apivita είναι σύνθετη λέξη από τα λατινικά Apis που σημαίνει "μέλισσα" και Vita που σημαίνει ζωή) αποτελούν την πηγή έμπνευσης της εταιρείας ώστε να συνδυάσει μελισσοκομικά προϊόντα (πρόπολη, μέλι, βασιλικός πολτός), πιστοποιημένα φυτικά εκχυλίσματα και αιθέρια έλαια βιολογικής καλλιέργειας, για να παράγει φυσικά - με έως και 100% φυσικές συνθέσεις- αποτελεσματικά, ολιστικά προϊόντα.

Μαθήματα από τις μέλισσες

Στην ερώτηση γιατί η εταιρεία εμπνέεται ειδικά από την κοινωνία των μελισσών, ο Ν. Κουτσιανάς είπε ότι το μελίσσι είναι υπόδειγμα αυτοδιαχείρισης που θα πρέπει να εμπνέει την επιχειρηματικότητα. Επίσης, ότι υπάρχει σχεδιασμός που απαιτεί δράση και πραγματοποίηση στόχων και όχι ατέρμονες θεωρίες, κάτι που θα έπρεπε να διέπει την οργάνωση και λειτουργία όχι μόνο επιχειρήσεων, αλλά και κρατικών οντοτήτων.

Σε άλλο σημείο της συζήτησης τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία της έρευνας, στην οποία δίνει μεγάλη βαρύτητα η Apivita, επισημαίνοντας πως χωρίς καινοτομία, νέα προϊόντα, βελτίωση των υπαρχόντων, η αγορά θα σε πετάξει εκτός, κάτι που δεν έχει υιοθετηθεί στη χώρα μας και ως εκ τούτου μένει πίσω στον ανταγωνισμό. "Χρειάζεται κεντρικός σχεδιασμός με συνεργασία όλων των φορέων στους στόχους που θα τεθούν για τον παραγωγικό προσανατολισμό της χώρας για να ανθήσει σε γόνιμο και φιλικό περιβάλλον η επιχειρηματικότητα" είπε ο Ν. Κουτσιανάς.

Η καινοτομία και το περιβάλλον παίζουν μεγάλο ρόλο στη φυσιογνωμία της εταιρείας, και αυτό κατοπτρίζεται στο αμφιθέατρό της για επιμόρφωση και εκπαίδευση των εργαζομένων, στο φιλικό περιβάλλον (κρίνοντας από τα χαλαρά και όχι σφιχτά στους χρόνους, όπως είναι ο κανόνας, διαλείμματα) και την ήπια παραγωγικότητα (λ.χ. λειτουργούν δύο βάρδιες αντί για τρεις).

Σε άλλα σημεία της συζήτησής μας ο Ν. Κουτσιανάς ανέφερε:

* "Το σημερινό μοντέλο της υπερκατανάλωσης, που οδήγησε το παγκόσμιο χρέος στα 208 τρισ. Δολάρια, δεν αντέχει άλλο".

* "Δεν χρειαζόμαστε συνεργάτες που να κάνουν κλασικό marketing, αλλά να πείσουν το κοινό ότι πρόκειται για φυσικά και αποτελεσματικά προϊόντας πιστεύοντάς το πρώτα οι ίδιοι".

* "Ξεκινήσαμε το 1979 με το "εν οίδα, ουδέν οίδα" και έτσι συνηθίσαμε στη διαρκή έρευνα".

38 χρόνια ζωής

Η Apivita συμπληρώνει 38 χρόνια ζωής. Ιδρύθηκε το 1979 από τους φαρμακοποιούς Νίκη και Νίκο Κουτσιανά, που δημιούργησαν τα πρώτα προϊόντα στο φαρμακείο τους. Σήμερα αντικείμενο εργασιών είναι παραγωγή και εμπορία φυσικών καλλυντικών και προϊόντων και παροχή συναφών υπηρεσιών στην αγορά φαρμακείων, λιανικής, e-commerce, ξενοδοχείων και spa σε 15 χώρες.

Η οικολογία είναι προτεραιότητα της εταιρείας. Τόσο στα προϊόντα (ολιστικά με φυσικές συνθέσεις, χωρίς συνθετικά συστατικά) όσο και στις συσκευασίες (ανακυκλωμένες και ανακυκλώσιμες), αλλά και στο ίδιο το εργοστάσιο (κλιματιζόμενο με υπόγειους βιοθερμικούς σωλήνες και οροφή βιοκλιματικού σχεδιασμού) που ξεκίνησε το 2013.

Εγκαταστάσεις, παραγωγή, έρευνα και ανάπτυξη πρώτων υλών και νέων προϊόντων, ποιοτικός έλεγχος, βιοχημικά εργαστήρια απαρτίζουν επένδυση 15 εκατ. ευρώ, ως πράξη αειφόρου ανάπτυξης και ποιότητας, αλλά και μήνυμα αισιοδοξίας στην Ελλάδα της κρίσης, προβάλλοντας την υγιή ελληνική επιχειρηματικότητα, που δημιουργεί, επενδύει και καινοτομεί.

Η "κοινωνική υπευθυνότητα", όρος που προτιμά ο ιδρυτής της εταιρείας αντί του "εταιρική κοινωνική ευθύνη", είναι επίσης προτεραιότητα: πρόγραμμα οικολογικού αλφαβητισμού, καμπάνια "Παστίλιες για τον πόνο του άλλου" σε συνεργασία με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, δημιουργία και φροντίδα βοτανικού κήπου στην Κω, δημιουργία δικτύου ιπποκρατικών βοτανικών κήπων σε ολόκληρη τη χώρα, πρόγραμμα εκπαιδευτικών επισκέψεων σχολείων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων - από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού μέχρι μεταπτυχιακούς φοιτητές, αλλά και ξένων πανεπιστημίων για γνωριμία με υγιή επιχειρηματικότητα, μελισσοκομική κουλτούρα και οικολογική ευαισθητοποίηση.

Η Apivita επενδύει σταθερά στην επιστημονική έρευνα. Συμμετέχει σε 10 ερευνητικά προγράμματα με 74 πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα σε Ελλάδα και άλλες 23 χώρες, εστιάζοντας σε βότανα της ελληνικής φύσης, μελισσοκομικά προϊόντα και υποθαλάσσια Μεσόγειο στην κατεύθυνση της ανάπτυξης φυσικών ολιστικών αποτελεσματικών προϊόντων. Η επένδυση αυτή "μεταφράζεται" σε βιοϊατρικά εργαστήρια όπου "τεστάρονται" οι πρώτες ύλες, το τελικό προϊόν, επιδράσεις σε ανθρώπινους ιστούς, δράση των αντιοξειδωτικών, καλύτερη συντήρηση προϊόντων όταν φτάσει στον καταναλωτή, συμπεριφορά των συντηρητικών κ.λπ.

Από τις 9 Μαρτίου η Apivita συνεργάζεται με την ισπανική Puig που απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Σημαντικό κριτήριο στην επιλογή της από πλευράς οικογένειας Κουτσιανά αποτέλεσε το ότι, παρά το μεγάλο μέγεθος και την παγκόσμια παρουσία της, η Puig παραμένει κατά βάση οικογενειακού χαρακτήρα και ιδιοκτησίας εταιρεία. Το επόμενο χρονικό διάστημα η Apivita θα επικεντρωθεί στην εμβάθυνση αγορών στις οποίες μετράει πολυετή παρουσία, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ισπανία, αλλά και σε αγορές της Λατινικής Αμερικής.

Apigea

Το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα που ξεκίνησε με την δημιουργία της θυγατρικής Apigea, ολοκληρώνεται με την αυτονόμηση και περαιτέρω ενίσχυσή της. Η Apigea, ανεξάρτητη εταιρεία, ανήκει κατά 93% στην οικογένεια Κουτσιανά, δραστηριοποιείται μέχρι στιγμής σε ανάπτυξη και εκμετάλλευση των ιδιόκτητων μελισσιών, έρευνα και ανάπτυξη βιολογικών καλλιεργειών βοτάνων σε όλη την Ελλάδα προάγοντας σε συνεργασία με γεωπόνους, μελισσοκόμους και βιοκαλλιεργητές την ελληνική φύση και βιοποικιλότητα, ενώ προμηθεύει με βότανα και μελισσοκομικά προϊόντα την Apivita.

Στόχος είναι να αποτελέσει εργαστήρι δημιουργίας αξίας από τη φύση, βασισμένο στην ελληνική μοναδική βιοποικιλότητα και στην παραδοσιακή οικολογική μελισσοκομία με αξιοποίηση καινοτομιών και αειφορίας, ενισχύοντας επιχειρηματικότητα και πράσινη οικονομία.

Δείτε όλα τα σχόλια