Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
Σημαντικές προοπτικές για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σημαντικές προοπτικές για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Τη διαφαινόμενη πτωτική τάση επιχείρησε να αναστρέψει η ελληνική αποστολή που βρέθηκε τις τελευταίες ημέρες στο Φορτ Λοντερντέιλ των ΗΠΑ, λίγο έξω από το Μαϊάμι, όπου πραγματοποιήθηκε μια από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες εκθέσεις κρουαζιέρας

Σημείο - κλειδί η προώθηση του Πειραιά ως home port για τα κρουαζιερόπλοια, με παράλληλο άνοιγμα στην αγορά της Ασίας και δη της Κίνας

Στο υπουργείο Τουρισμού θεωρούν ότι τόσο οι νέες απευθείας αεροπορικές συνδέσεις της Αθήνας με Σεούλ, Πεκίνο και Σιγκαπούρη όσο και η συνεργασία της ηγεσίας του υπουργείου με κολοσσούς στον χώρο των αεραμεταφορών, όπως η Emirates, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε βασικό κέντρο της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, κάτι που θα εξασφαλίσει την μακροβιότητα του κλάδου στην Ελλάδα

Μπορεί σε επίπεδο αφίξεων το εγχώριο τουριστικό προϊόν να έχει πριμοδοτηθεί από την κατάσταση στην Τουρκία, ωστόσο αυτή η κατάσταση, σε συνδυασμό με την αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή, δεν αποκλείεται να προκαλέσει αναταράξεις στην κρουαζιέρα.

Οι ελληνικοί προορισμοί, αν και ασφαλείς και έξω από τα ταραγμένα νερά της γείτονος, δεν φαίνεται, προς στιγμήν τουλάχιστον, να βρίσκουν στήριξη από την πραγματοποίηση ευρύτερων συνδυαστικών δρομολογίων με άλλους προορισμούς στην περιοχή. Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις που υπάρχουν φέτος αναμένεται πτώση έως και 30% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association) Κυριάκο Αναστασιάδη, με την πτώση στον Πειραιά να εκτιμάται στο 10%.

Σύμφωνα δε με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), με βάση τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό του 2017 και υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας.

Είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της χώρας και στους επιμέρους προορισμούς. Η δυνατότητα αυτή αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας), όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών (Ανατολική Ασία, Αυστραλία κ.λπ.), που επηρεάζουν αρνητικά και την Ελλάδα.

Το ελληνικό «αντίδοτο»

Αυτή την τάση επιχείρησε να αναστρέψει η ελληνική αποστολή που βρέθηκε τις τελευταίες ημέρες στο Φορτ Λοτερντέιλ των ΗΠΑ, λίγο έξω από το Μαϊάμι, όπου πραγματοποιήθηκε μια από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες εκθέσεις κρουαζιέρας. Της ελληνικής αποστολής ηγήθηκε η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά με στόχο, μέσω διαπραγματεύσεων με μεγάλους διεθνείς ομίλους κρουαζιέρας, να ενισχυθούν τα υπάρχοντα δρομολόγια και να αναπτυχθούν νέα σε δημοφιλείς αλλά και ανερχόμενους ελληνικούς προορισμούς και λιμάνια, όπως το Ρέθυμνο, ο Βόλος κ.ά.

Σημείο - κλειδί στην ελληνική ατζέντα ήταν η προώθηση του Πειραιά ως home port για τα κρουαζιερόπλοια, με παράλληλο άνοιγμα στην αγορά της Ασίας και δη της Κίνας. Στο υπουργείο Τουρισμού θεωρούν ότι τόσο οι νέες απευθείας αεροπορικές συνδέσεις της Αθήνας με Σεούλ, Πεκίνο και Σιγκαπούρη όσο και η συνεργασία της ηγεσίας του υπουργείου με κολοσσούς στον χώρο των αεραμεταφορών, όπως η Emirates, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε βασικό κέντρο της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, κάτι που θα εξασφαλίσει την μακροβιότητα του κλάδου στην Ελλάδα.

Αντίστοιχα προωθείται και η εκτεταμένη πλέον απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τις ΗΠΑ και τον Καναδά, ως μέσω ενίσχυσης της ήδη αυξημένης ζήτησης για κρουαζιέρα από τη Βόρεια Αμερική στη Μεσόγειο. Ιδιαίτερα ευνοημένα το 2017 αναμένεται να είναι τα νησιά του Ιονίου και οι δυτικές ακτές της Πελοποννήσου (Μεσσηνία, Ηλεία), καθώς μεγάλη ζήτηση και ανάπτυξη παρουσιάζει η κρουαζιέρα σε Αδριατική και Ιόνιο, κυρίως από ευρωπαϊκούς ομίλους.

Οι προοπτικές για το 2018

Ιδιαίτερα προσεκτικοί είναι οι παράγοντες του κλάδου της κρουαζιέρας σε σχέση με την πορεία του κλάδου το 2017, ενώ κρούουν καμπανάκι κινδύνου ώστε η χώρα να προετοιμαστεί έγκαιρα για το 2018. Οι ίδιοι επισημαίνουν την ανάγκη βελτιώσεων των λιμενικών υποδομών, ώστε η χώρα να «πλασαριστεί» σωστά στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας, που αυτό το διάστημα βγάζει τον προγραμματισμό για το 2018. Σημειώνουν δε ότι πρέπει να χαραχθεί μια στρατηγική με ορίζοντα τριετίας -τουλάχιστον- για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή.

Πάντως φέτος, παρά την αρχική γκρίζα εικόνα για το 2016, ο τελικός λογαριασμός κινήθηκε στο επίπεδο περίπου των 2,5 εκατομμυρίων επιβατών. Στο εξάμηνο (στοιχεία από την ΤτΕ) καταγράφηκαν 1.487 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος - Ιούνιος 2015: 1.490 αφίξεις), με 1.783 χιλ. εξόδους επιβατών έναντι 1.626 χιλ. εξόδων την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 91,9% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι, οι οποίοι κατά μέσον όρο πραγματοποίησαν δύο στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, όσες περίπου και την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Το ίδιο διάστημα οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 και ανήλθαν στα 177 εκατ. ευρώ.

Τι συνέβη το 2016 στην Ελλάδα

Η περσινή ήταν μία καλή χρονιά για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, αφού το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό σε σχέση με το 2015 (4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015) και σημειώθηκε μικρή αύξηση της τάξεως περίπου 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας το 2016 σε σχέση με το 2015 (5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015).

Ειδικότερα αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας (σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων πέντε χρόνων), της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία, η οποία το εντάσσει σταθερά στον πίνακα του homeporting. Μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλλονιάς - Ιθάκης, του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω.

Τα νησιά που δέχθηκαν το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μεικτή εικόνα, ενώ μείωση αφίξεων κατεγράφη στη Μυτιλήνη και την Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ - Πυθαγόρειο). Στα υπόλοιπα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας οι αυξομειώσεις ήταν μικρές και χωρίς ουσιαστική επίπτωση.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η κρουαζιέρα παρουσιάζει ανάπτυξη χρόνο με τον χρόνο την τελευταία δεκαετία με αποτέλεσμα να φθάσουν τα 6,7 εκατομμύρια οι επιβάτες το 2016. Εξαίρεση η νότια Ευρώπη, όπου σημειώθηκε μείωση κατά 2,1% λόγω της γεωπολιτικής κατάστασης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cruise Lines International Association (CLIA), η μεγαλύτερη αγορά πελατών για τις εταιρείες κρουαζιέρας είναι η Γερμανία, που παρουσίασε αύξηση 11,6% φθάνοντας τα 2 εκατομμύρια επιβάτες.

Ακολουθούν η Μεγάλη Βρετανία και η Ιρλανδία με αύξηση κατά 5,6% και 1,9 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας και στην τρίτη θέση η Ισπανία με 4,2%. Τα τελευταία πέντε χρόνια οι τέσσερις στους πέντε Ευρωπαίους επέλεξε την Ευρώπη και οι μισοί από αυτούς πήγαν στη Μεσόγειο και στα νησιά του Ατλαντικού και το 21% στη Βόρεια Ευρώπη και τη Βαλτική.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL