Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Εργώδης προετοιμασία για το επόμενο φθινόπωρο

Δημόσια προσχολική εκπαίδευση

Θ. Γκοτσόπουλος: «Είμαστε αισιόδοξοι ότι τη σχολική χρονιά 2017-2018 τα προβλήματα θα είναι λιγότερα, τα παιδιά περισσότερα και οι πόροι επαρκείς»

 

«Είναι αναγκαίο να αυξηθεί η εθνική συμμετοχή στο σκέλος της χρηματοδότησης. Παρότι ο στόχος αυτός είναι δύσκολος λόγω των γνωστών δημοσιονομικών περιορισμών, ωστόσο πρέπει να θυμίσουμε ότι από το 2014 έως το 2017 έχει οκταπλασιαστεί η εθνική συμμετοχή»

 

Από τώρα αρχίζουν την προετοιμασία για τη σχολική χρονιά 2017-2018 στο υπουργείο Εσωτερικών και τον ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης, την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ Α.Ε.) ώστε να ανταποκριθούν στη διαφαινόμενη αυξημένη ζήτηση για επιδοτούμενες θέσεις σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, στους περισσότερους από τους οποίους την ευθύνη έχουν οι δήμοι.

Την ίδια ώρα οι θεσμικές παρεμβάσεις προς όφελος των παιδιών, τόσο στο σκέλος της δυνατότητας που έχουν οι γονείς να επιλέγουν ελεύθερα παιδικό σταθμό όσο και στη βελτίωση του παιδαγωγικού προγράμματος, έχουν συμβάλει θετικά στη λειτουργία της προσχολικής αγωγής. Παρότι τα προβλήματα δεν λείπουν, η εργώδης προσπάθεια από όλες τις πλευρές για τη βελτίωση της κατάστασης, με σκοπό όσον το δυνατόν περισσότερα παιδιά να απολαμβάνουν το αγαθό της προσχολικής αγωγής, αναμένεται να έχει αποτελέσματα.

 

Δυνατότητες και εμπόδια

«Το πρόγραμμα “Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής”, που ξεκίνησε το 2008, διαμόρφωσε την κουλτούρα της προσχολικής αγωγής. Έχει καθιερωθεί ως απαραίτητο στάδιο για την παιδική ηλικία, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, διότι τα προηγούμενα χρόνια η προσχολική αγωγή αφορούσε μικρά στρώματα της κοινωνίας» σχολιάζει στην «Α» ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ Α.Ε. Θ. Γκοτσόπουλος κάνοντας μια συνοπτική αποτίμηση του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος, που λειτουργεί σε σχεδόν όλους τους δήμους προσφέροντας επιδοτούμενες θέσεις παιδικής φροντίδας σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς.

Σκοπός του προγράμματος είναι να ενισχύσει την προσχολική αγωγή και ταυτόχρονα να στηρίξει τις οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, προκειμένου να αναζητήσουν εργασία ή να μην έχουν το οικονομικό βάρος πληρωμής για υπηρεσίες παιδικής φροντίδας σε ιδιώτες.

Κάνοντας ειδική αναφορά στα παιδιά με αναπηρίες ο Θ. Γκοτσόπουλος σημειώνει ότι «πλέον λαμβάνουν την παιδαγωγικά και ιατρικά αρμόζουσα αγωγή». «Αυτόν άλλωστε τον σκοπό επιτελούν και τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά με αναπηρίες» σημειώνει. Για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) για παιδιά του δημοτικού θέτει ως επιτακτική ανάγκη «τα ΚΔΑΠ να συνδεθούν με τα ολοήμερα σχολεία και γι’ αυτόν τον σκοπό να χρησιμοποιηθούν οι σχολικές εγκαταστάσεις».

Ωστόσο την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν έλειψαν οι αστοχίες. Μια ακόμη χρονιά φάνηκαν οι ελλείψεις σε δημοτικές παιδικές δομές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της Πάτρας, όπου, ενώ υπήρξε η δυνατότητα να δοθούν 1.500 κουπόνια, τα οποία οι γονείς θα μπορούσαν να τα αξιοποιήσουν προκειμένου τα παιδιά τους να φιλοξενηθούν σε παιδικούς σταθμούς, οι διαθέσιμες θέσεις ήταν μόλις 1.000.

«Πρέπει η Πολιτεία να βρει τους αναγκαίους τρόπους και πόρους, που θα προσδώσουν στην προσχολική αγωγή μαζικό χαρακτήρα» τονίζει ο Θ. Γκοτσόπουλος. Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση του προγράμματος, μιας και οι κοινοτικοί πόροι είναι πια περιορισμένοι, σημειώνει πως «είναι αναγκαίο να αυξηθεί η εθνική συμμετοχή στο σκέλος της χρηματοδότησης. Παρότι ο στόχος αυτός είναι δύσκολος λόγω των γνωστών δημοσιονομικών περιορισμών, ωστόσο πρέπει να θυμίσουμε ότι από το 2014 έως το 2017 έχει οκταπλασιαστεί η εθνική συμμετοχή».

«Ως ΕΕΤΑΑ είμαστε αισιόδοξοι ότι την επόμενη σχολική χρονιά 2017-2018 τα προβλήματα θα είναι λιγότερα, τα παιδιά περισσότερα και οι πόροι επαρκείς» σημειώνει ο Θ. Γκοτσόπουλος στέλνοντας μήνυμα αισιοδοξίας, την ίδια ώρα που θέτει ως επιτακτική ανάγκη τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος για την κατασκευή κατάλληλων χώρων για τη στέγαση παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση.

Αυτό, άλλωστε, είναι και αίτημα των αιρετών της Αυτοδιοίκησης, που ζητούν να υπάρξει ειδικό πρόγραμμα συντήρησης των πρώην κρατικών παιδικών σταθμών που το 2001 μεταφέρθηκαν στους δήμους, αλλά από τότε δεν υπήρξε καμία πρόνοια εκ μέρους του κράτους για χρηματοδότηση της ανακατασκευής. Πρόκειται για τους παιδικούς σταθμούς που χτίστηκαν από το 1960 έως το 1990 και φτάνουν τους 1.321.

Το αίτημα των δημάρχων εστιάζει στην ανάγκη «οι πρώην κρατικοί παιδικοί σταθμοί να ανταποκρίνονται στις νέες προδιαγραφές και σε τυχόν απαιτήσεις που θα προκύψουν από αλλαγές στη νομοθεσία», όπως χαρακτηριστικά λένε. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, ζητούν να υπάρξει μεταβατική διάταξη πενταετίας και, σε συνάρτηση με τους απαιτούμενους πόρους, να εκπονηθούν οι απαιτούμενες μελέτες, να προχωρήσουν οι διαδικασίες αδειοδότησης και να ολοκληρωθούν οι δημοπρασίες για την αγορά εξοπλισμού. Όπως εξηγούν, το κόστος ανακατασκευής είναι υπερβολικό για να το αναλάβουν οι δήμοι, πόσο μάλλον οι δήμοι που διατηρούν πολλούς παιδικούς σταθμούς.

 

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Πέρα όμως από τις ελλείψεις σε υποδομές και τις δυσκολίες, έχει μεγάλη αξία το παιδαγωγικό προσωπικό να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις. Αυτόν τον στόχο είχε άλλωστε και η ψηφισθείσα από την κυβέρνηση ρύθμιση, που αποκατέστησε μια «αδικία πέντε χρόνων», όπως λένε οι παιδαγωγοί, και τους έδωσε το κουράγιο για να συνεχίσουν να προσφέρουν τον καλύτερό τους εαυτό. Πρόκειται για τη ρύθμιση που επανέφερε το εξάωρο στους παιδαγωγούς.

«Το 2010 με μνημονιακές πολιτικές καταργήθηκε το Π.Δ. που όριζε την εξάωρη απασχόληση για τους παιδαγωγούς στους παιδικούς σταθμούς και το αύξανε κατά δύο ώρες ενάντια στα ερευνητικά και επιστημονικά δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία οι παιδαγωγοί ανήκουν στα επαγγέλματα που πλήττονται από burn-out, δηλαδή επαγγελματική κόπωση» εξηγεί στην «Α» η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών Λ. Καλαϊτζή. “Η εφαρμογή του οκταώρου προκάλεσε σωματική και ψυχολογική εξουθένωση των παιδαγωγών με συνέπεια όχι μόνο να μην μπορούν να εφαρμόσουν ποιοτικά παιδαγωγικά προγράμματα, αλλά ταυτόχρονα κανείς να μην μπορεί να διασφαλίσει την ασφάλεια των παιδιών» υπογραμμίζει.

Η αλλαγή ήρθε ύστερα από πέντε χρόνια αγώνων. «Με συλλαλητήρια, αλλά και με επιστημονική τεκμηρίωση για την επαναφορά του εξαώρου από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βρεφονηπιαγωγών, η κυβέρνηση άκουσε με προσοχή το αίτημά μας, το οποίο άλλωστε είχε και την υποστήριξη της επιστημονικής κοινότητας. Έτσι στον νόμο για επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου θεσπίστηκε η διάταξη για την επαναφορά του εξαώρου» τονίζει η Λ. Καλαϊτζή.

«Οι παιδαγωγοί μπορούν πλέον να επιτελέσουν το πολύ σημαντικό έργο τους, αυτό της προσχολικής αγωγής και της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών της χώρας μας» τονίζει καταλήγοντας: «Τελικά το εξάωρο έχει συντελέσει σε αναβάθμιση της ποιότητας των παροχών προς το παιδί και την οικογένεια. Άλλωστε αυτός είναι και ένας λόγος για τον οποίο ο πολύχρονος αγώνας μας είχε αρωγούς και συμπαραστάτες τους ίδιους τους γονείς των παιδιών».

Δείτε όλα τα σχόλια