Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.6°C18.7°C
1 BF 65%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.3°C16.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
13.7°C16.6°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.4°C16.8°C
2 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.9°C14.5°C
2 BF 71%
Ο δεκάλογος των θερινών εκπτώσεων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο δεκάλογος των θερινών εκπτώσεων

Το καλοκαίρι έχει δύο «σφραγίδες»: Το διάλειμμα από τη δουλειά και τις θερινές εκπτώσεις. Οι διακοπές δίνουν την ανάσα για να αντέξει κανείς τους υπόλοιπους έντεκα μήνες του χρόνου. Οι θερινές εκπτώσεις την ευκαιρία για συμφέρουσες αγορές τόσο σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά όσο και σε προϊόντα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν τους επόμενους μήνες. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αξιοποιούν τις θερινές εκπτώσεις για να προετοιμαστούν εν όψει της σχολικής περιόδου που έπεται ή και εκείνοι που προσπαθούν να καλύψουν ανάγκες του φθινοπώρου ή και της επόμενης άνοιξης. Γι’ αυτό, δεν είναι λίγοι εκείνοι που χαρακτηρίζουν την περίοδο των θερινών εκπτώσεων ως «αγοραστική αποταμίευση».

Κι όμως, κάποιες φορές τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως τα έχουμε προγραμματίσει. Οι επιλογές ως προς την κατανομή της δαπάνης, η παραπλάνηση από κίβδηλες εκπτώσεις ακόμα και οι «πονηρές» πρακτικές του μάρκεντινγκ βοηθούν στο να γίνει πολύ εύκολα το «λάθος». Και σίγουρα, στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς που τα οικονομικά είναι «μετρημένα», τα περιθώρια λάθους στις επιλογές είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα. Για να αξιοποιήσουμε την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να κάνουμε προσεκτικές επιλογές και να έχουμε ενημερωθεί για τις παγίδες που μπορεί να αντιμετωπίσουμε. Τι όμως πρέπει να προσέξουμε ώστε να κάνουμε έξυπνες αγορές;

1. Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τις οικονομικές μας δυνατότητες και τον οικογενειακό μας προϋπολογισμό.

2. Δεν αγοράζουμε υπό πίεση. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 31.8.2016.

3. Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα, με δόσεις ή με καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων κ.λπ. σε σχέση με το οικογενειακό μας εισόδημα.

4. Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κ.λπ.

5. Συγκρίνουμε τις τιμές των προϊόντων και δεν παρασυρόμαστε από την τυχόν χαμηλή τιμή κάποιου μεμονωμένου προϊόντος του καταστήματος (προϊόν – κράχτης) ή από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που αναγράφονται ενιαία στις βιτρίνες, τα οποία δεν αφορούν το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει το κατάστημα.

6. Κρατάμε πάντοτε την απόδειξη αγοράς. Θα τη χρειαστούμε στην περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή ως απόδειξη για την εγγύηση.

7. Ρωτάμε για την πολιτική του καταστήματος για τυχόν αλλαγές, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως. Τα καταστήματα έχουν εκ του νόμου υποχρέωση επιστροφής μόνο αν το προϊόν είναι ελαττωματικό.

8. Εστιάζουμε στην τελική τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

9. Ζητάμε, εκτός από την απόδειξη, την εγγύηση του προϊόντος (για διαρκή καταναλωτικά αγαθά) και τις οδηγίες χρήσης, οι οποίες πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα.

10. Σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας, τα δικαιώματά μας για επισκευή, αντικατάσταση, μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας.

Οι κανόνες των εκπτώσεων (πλαίσιο)

Οι εκπτώσεις έχουν κανόνες. Δηλαδή, ένα πλαίσιο υποχρεώσεων που αφορά τόσο τον καταναλωτή όσο και το κατάστημα. Για τον καταναλωτή, οι κανόνες αυτοί μπορεί να αποδειχθούν «ασπίδα» που εξασφαλίζει τόσο τη σωστή επιλογή όσο και την αντίδρασή του στην περίπτωση που πέσει θύμα λάθους, παραπλάνησης ή και εσκεμμένης κακόβουλης εμπορικής πρακτικής. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζετε ότι:

► Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες.

► Το κατάστημα υποχρεούται να αναγράφει σε όλα τα πωλούμενα είδη την τιμή πριν, την τιμή μετά την έκπτωση και, προαιρετικά, το ποσοστό της έκπτωσης, στο ίδιο καρτελάκι, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τη σύγκριση. Δεν αρκεί η αναγραφή ενός γενικού ποσοστού έκπτωσης στη βιτρίνα του καταστήματος.

► Σε περίπτωση που παρέχονται διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορία προϊόντων, πρέπει να αναγράφεται στη βιτρίνα του καταστήματος το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού (από x% έως ψ%). Εάν οι εκπτώσεις αφορούν λιγότερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, πρέπει να αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

► Ειδικά για τα καταστήματα stock ή outlet, πρέπει να αναγράφονται, για λόγους σαφήνειας και διαφάνειας: η αρχική τιμή, όλες οι ενδιάμεσες τιμές του stock ή του outlet διαγεγραμμένες και, με έντονη γραφή, η τελική τιμή της έκπτωσης.

► Αν τη μειωμένη τιμή τη δικαιούται συγκεκριμένη μόνο κατηγορία καταναλωτών, π.χ. οι κάτοχοι κάρτας πελάτη του καταστήματος, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ευκρινώς δίπλα από την τιμή.

► Και στις εκπτώσεις ισχύει το δικαίωμα της αναιτιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερολογιακών ημερών για προϊόντα ή υπηρεσίες που προμηθευτήκαμε εξ αποστάσεως (τηλεφωνικά ή μέσω του Διαδικτύου), με τις εξαιρέσεις που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.

► Για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.

► Για εξωδικαστική επίλυση προβλημάτων από συναλλαγή μας με προμηθευτή που έχει την έδρα του την Ελλάδα υποβάλλουμε αναφορά στην ανεξάρτητη αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL