Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γιατί είναι αναγκαία η έκδοση «κορωνομολόγου»

Eurokinissi

Ο ESM και η επιστροφή των Μνημονίων - Τι είναι το ευρωομόλογο και πώς μπορεί να λειτουργήσει στην κρίση που διανύουμε

Η ιδέα για τη δημιουργία ευρωομολόγου δεν είναι καινούργια. Εμφανίστηκε στα πρώτα χρόνια της κρίσης του 2008 με ενδιαφερόμενες χώρες κυρίως την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ισπανία.

Όπως τώρα, έτσι και τότε το εγχείρημα απορρίφθηκε από τις χώρες του Βορρά με βασικό εντολέα τη Γερμανία, με την κυβέρνηση της Μέρκελ να υπόσχεται να εξετάσει το ζήτημα αργότερα, κάτι το οποίο δεν συνέβη ποτέ. Ας ελπίσουμε ότι αυτό θα αλλάξει σ' αυτή τη συγκυρία και μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες που έχει στη διάθεσή της η Ε.Ε.

Πρόκειται για ένα δάνειο το οποίο θα μπορούν να το εκδώσουν όλες μαζί οι χώρες της Ευρωζώνης. Επίσης, την εγγύησή του αναλαμβάνουν πάλι όλες οι χώρες από κοινού. Με άλλα λόγια, ευθύνονται εξίσου. Αυτό σημαίνει ότι για την αποπληρωμή του είναι το ίδιο υπεύθυνες όλες οι χώρες της Ευρωζώνης, κάτι το οποίο σημαίνει ο όρος αμοιβαιοποίηση του χρέους.

Κατά προτεραιότητα Ιταλία και Ισπανία

Στην παρούσα φάση της κρίσης έχουν πρώτα απ' όλα ανάγκη ενός τέτοιου «εργαλείου» η Ιταλία και η Ισπανία, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα το χρειαστούν και άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Ελλάδα, αλλά και πολλές χώρες του Βορρά.

Ούτως ή άλλως, η αντιμετώπιση, μέσω της έκδοσης “κορωνομολόγου”, μιας κρίσης η οποία απειλεί όλες τις χώρες προέκυψε από εξωτερικούς παράγοντες, χωρίς να φέρει κάποια χώρα με τις ενέργειές της την ευθύνη και η οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με συλλογικές αποφάσεις και συλλογική ευθύνη. Αλλιώς τι νόημα έχει ο όρος "οικονομική ένωση", η οποία συνεπάγεται η ύπαρξη της Ευρωζώνης.

Η σύγκριση με το 2008 και οι ανάγκες του σήμερα

Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι κατά την προηγούμενη κρίση του 2008, η οποία «πέρασε» στην Ευρώπη, θεωρήθηκε αρκετή μια δήλωση του τότε επικεφαλής της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, ότι θα κάνει «ό,τι χρειαστεί» για τη σωτηρία του ευρώ ώστε να αποτραπεί κάθε υπόνοια για διάλυση της Ευρωζώνης. Έτσι, με την πολιτική των μηδενικών επιτοκίων και τη χαλαρή νομισματική πολιτική, αλλά και την επιβολή πολιτικών λιτότητας -κυρίως στον Νότο- ο κίνδυνος απετράπη.

Το ευρωομόλογο ή "κορωνομόλογο" μπορεί να αποτελέσει μια πηγή κοινής δράσης και συνευθύνης των ευρωπαϊκών κρατών απέναντι σε μια πιθανή οικονομική «απειλή» της Ευρωζώνης.

Η παγίδα του ESM λέγεται Μνημόνιο

Άλλωστε, η πρόταση του Βερολίνου να χρησιμοποιηθούν τα 410 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των χωρών έχει ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα, το οποίο ακούει στο όνομα «Μνημόνιο». Ο δανεισμός από τον ESM συνεπάγεται και την υπογραφή μιας μορφής μίνι Μνημονίου με κάθε χώρα, το οποίο θα ζητά μεταρρυθμίσεις από κάθε χώρα, ενώ παράλληλα θα «μπαίνει» στο... μάτι των αγορών.

Μέχρι στιγμής Γερμανία και Ολλανδία απορρίπτουν κάθε ιδέα έκδοσης ευρωομολόγου για να μην υπάρχει συνευθύνη και «κόστος» για την κάλυψη του χρέους της κάθε χώρας. Πάντως, αν το ευρωομόλογο ήταν αντίστοιχου ύψους της χρηματοδότησης που προσφέρει ο ESM, ήτοι 410 δισ. ευρώ, τότε το χρέος για την κάθε χώρα της Ευρωζώνης θα ήταν αναλογικά μικρό. Και χωρίς Μνημόνια, έκθεση στις αγορές και με δυνατότητα να διατηρηθεί η εξωστρέφεια σε όλες τις οικονομίες, όπως και της γερμανικής.

Η ανεπάρκεια των ελληνικών μέτρων...και ο φόβος της ύφεσης από το 2020

Σε ό,τι αφορά την ελληνική πραγματικότητα, τα ανεπαρκή μέτρα της κυβέρνησης ενδέχεται να ενισχύσουν το καθοδικό σπιράλ της οικονομίας. Αντί να πράξει αυτό που κάνουν οι κυβερνήσεις της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και των Ηνωμένων Πολιτειών, που προχωρούν σε μείγμα μέτρων από 10% έως 20% των ΑΕΠ τους, προχωρά σε παρεμβάσεις 2% ή 3% του ελληνικού ΑΕΠ.

Φόβοι για ύφεση 9%

Μάλιστα, ήδη παραδέχεται ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ότι η ελληνική οικονομία εισέρχεται σε ύφεση και για το σύνολο του 2020 φαίνεται ότι τα πράγματα είναι πολύ πιο «μαύρα», με την κυβέρνηση να μην έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Για σενάρια που κάνουν λόγο για ύφεση έως και 3% του ΑΕΠ για την Ελλάδα και έως 9% του ΑΕΠ για την Ε.Ε. μίλησε ο υπουργός Οικονομικών. Όπως είπε, κάθε εβδομάδα στη συνάντηση των ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης οι προβλέψεις των θεσμών επιδεινώνονται λόγω των συνεπειών που θα έχει στην παγκόσμια οικονομία η εξάπλωση του κορωνοϊού.

Ανέφερε συγκεκριμένα ότι για την Ευρώπη -με βάση τις εκτιμήσεις της ΕΚΤ- υπάρχουν σενάρια για ύφεση από 5% έως και 9% του ΑΕΠ. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, και ανάλογα με τη σοβαρότητα των συνεπειών, αναμένεται ύφεση από 1% έως και 3% του ΑΕΠ. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν και πιο ζοφερές προβλέψεις, οι οποίες κάνουν λόγο για ύφεση της ελληνικής οικονομίας της τάξης του 5,3% για το 2020.

Στο "μαξιλάρι" μετά την κρίση

Σε ό,τι αφορά τη χρήση του δημοσιονομικού μαξιλαριού των 32 δισ. ευρώ, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι θα πρέπει να κρατηθεί για να στηριχτεί η ανάκαμψη της οικονομίας μόλις περάσει η κρίση.

Δεν έχει γίνει γνωστό εάν η κυβέρνηση σκοπεύει να «προσφύγει» στον ESM και να αντλήσει βοήθεια έως 4 δισ. ευρώ (2% του ΑΕΠ που ισχύει για κάθε ευρωπαϊκή χώρα) από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας εφόσον τελικά αποφασιστεί το παραπάνω. Ωστόσο, όπως έγινε σαφές από τον επικεφαλής του Μηχανισμού Κλάους Ρέγκλινγκ, θα υπάρξουν όροι και προϋποθέσεις σε μια τέτοια περίπτωση, κάτι το οποίο οδηγεί σε ενός τύπου υπογραφή «μνημονιακών» όρων.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Πίσω από το παραπέτασμα της γελοιότητας

Είναι το λιγότερο αστεία και γραφικά τα κυβερνητικά στελέχη, όταν βγαίνουν στα κανάλια να εξηγήσουν ότι το πακέτο των 37 δισ. η Ελλάδα το κέρδισε με το σπαθί του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις εξαιρετικές διαπραγματευτικές του δυνατότητες και με τις λαμπρές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο