Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.2°C23.8°C
3 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
19.1°C22.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.0°C19.9°C
4 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.8°C
5 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C22.9°C
3 BF 31%
Ετος καμπής το 2019 / Ετος καμπής το 2019: Τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ και τι δεν έκανε η Ν.Δ.
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ετος καμπής το 2019 / Ετος καμπής το 2019: Τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ και τι δεν έκανε η Ν.Δ.

Αρκεί κανείς να γυρίσει έναν χρόνο πριν για να διαπιστώσει ότι τότε κατατέθηκε ο πρώτος προϋπολογισμός μετά από μία δεκαετία ο οποίος περιλάμβανε μόνο θετικά μέτρα, τα οποία έφερε προς ψήφιση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το πρώτο μέτρο αφορούσε τη μεσοσταθμική μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για αξία ακίνητης περιουσίας έως 200.000 ευρώ (εντάσσονταν 3,5 εκατ. φορολογούμενοι) και το δεύτερο τη μείωση των εισφορών υπέρ της κύριας ασφάλισης κατά 50% για 150.000 νέους μισθωτούς έως 25 ετών στον ιδιωτικό τομέα.

Ωφελημένοι 880.000 πολίτες από την αύξηση του κατώτατου μισθού

Εξέχουσα θέση στα περσινά γεγονότα είχε και η αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά και η κατάργηση του υποκατώτατου, κάτι το οποίο αφορούσε άμεσα εργαζόμενους, ανέργους και τη νέα γενιά, που τα χρόνια των Μνημονίων είδε τις μισθολογικές της απολαβές να καταβαραθρώνονται χάνοντας έως και 32%!

Με συμπληρωμένο μόλις ένα δεκάμηνο από την έξοδο της χώρας από το μνημονιακό καθεστώς, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να βγάλει περισσότερους από 800.000 εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα από μια μισθολογική στενωπό επταετίας ανατρέποντας τις συμφωνίες Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ που οδήγησαν σε μειώσεις των βασικών μισθών των εργαζομένων έως και 34%!

Από τον Φεβρουάριο του 2019 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε στα 650 ευρώ/μήνα μεικτά, από τα 586,08 ευρώ που ήταν το 2012 (αύξηση 11%). Το κατώτατο ημερομίσθιο διαμορφώθηκε στα 29,04 ευρώ/ημέρα μεικτά, από τα 26,18 ευρώ (αύξηση 11%).

Ο υποκατώτατος μισθός για τους νέους έως 25 ετών καταργήθηκε. Έτσι, από την 1η.2.2019 ο κατώτατος μισθός και για τους νέους έως 25 ετών αυξήθηκε στα 650 ευρώ/μήνα μεικτά, από τα 510,95 ευρώ (αύξηση 27%), με αποτέλεσμα το κατώτατο ημερομίσθιο και για τους νέους έως 25 ετών να αυξηθεί στα 29,04 ευρώ / ημέρα μεικτά, από τα 22,83 ευρώ (αύξηση 27%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την αύξηση του κατώτατου μισθού αναπροσαρμόστηκαν αναλογικά και οι διαμορφωμένες τριετίες. Ο μισθός προσαυξήθηκε κατά 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για περισσότερα από εννέα έτη, φτάνοντας η προσαύξηση στα 195 ευρώ. Όπως και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών άνω των 25 ετών αυξήθηκε κατά 5% για κάθε τριετία και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία άνω των 18 ετών.

Η αύξηση στον κατώτατο μισθό αναδιαμόρφωσε 24 επιδόματα που συνδέονται με τα κατώτατα επίπεδα αμοιβών. Το επίδομα ανεργίας αυξήθηκε από τα 360 ευρώ στα 400 ευρώ, ενώ η ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας αυξήθηκε από τα 586,08 ευρώ στα 650 ευρώ.

Συνολικά η αύξηση του κατώτατου μισθού και των επιδομάτων που συνδέονται με αυτόν ωφέλησαν άμεσα περίπου 880.000 πολίτες. 600.000 είναι οι εργαζόμενοι και 280.000 εκείνοι που ωφελήθηκαν από την αύξηση των επιδομάτων.

Με βάση τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, ο κατώτατος μισθός θα επανερχόταν στα 750 ευρώ το 2021, ενώ από το 2022 η αρμοδιότητα καθορισμού του κατώτατου μισθού θα περνούσε στους "κοινωνικούς εταίρους", συνδικάτα και εργοδότες.

Η Ν.Δ. είχε υποσχεθεί προεκλογικά αύξηση του κατώτατου μισθού με διπλάσιο ρυθμό από εκείνον της ανάπτυξης, ήτοι υποδιπλάσιο αυτού που υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ. Και πάλι όμως η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει καταγράψει οποιαδήποτε πρόταση αύξησης, εντός του κειμένου του προϋπολογισμού του 2020, προκαλώντας μεγάλα ερωτήματα.

Η “μόνιμη” 13η σύνταξη που δεν θα δοθεί το 2020

Ακολούθως, τον περασμένο Μάιο δόθηκε η αποκαλούμενη 13η σύνταξη, την οποία η σημερινή κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να καταργήσει.

Οι κλίμακες είχαν ως εξής:

* Για ποσό κύριων συντάξεων έως και 500 ευρώ, ποσοστό 100%.

* Για ποσό κύριων συντάξεων από 500,01 έως και 600 ευρώ, ποσοστό 70%.

* Για ποσό κύριων συντάξεων από 600,01 έως και 1.000 ευρώ, ποσοστό 50%.

* Για ποσό κύριων συντάξεων από 1.000,01 ευρώ και άνω ποσοστό 30%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω συντάξεις ενέπιπταν στην παρακράτηση του αναλογούντος φόρου έως 22% και εισφοράς υπέρ Υγείας 6%. Επιπλέον, οι συντάξεις πάνω από 1.300 ευρώ υπόκεινταν και στην επιβάρυνση που προορίζεται για το ταμείο του ΑΚΑΓΕ. Ωστόσο, το υπουργείο Εργασίας έχει αναφέρει ουσιαστικά ότι θα καταργήσει τον Νόμο 4311/2019. Μάλιστα, κάνει ψευδώς λόγο για επίδομα, ενώ, όπως αναφερόταν στα άρθρο 120 του συγκεκριμένου νόμου, "η 13η σύνταξη χορηγείται σε όσους λαμβάνουν κύρια σύνταξη την 1η Μαΐου κάθε έτους", κάτι το οποίο σημαίνει ότι το μέτρο ήταν μόνιμο!

Μείωση για μεγάλες περιουσίες

Μετά την 7η Ιουλίου, το μόνο ουσιαστικό θετικό μέτρο που επέκτεινε η κυβέρνηση της Ν.Δ. ήταν η μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά από το 10% στο 22%. Ωστόσο, η μείωση του ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε τις χαμηλότερης αξίας περιουσίες, δίνοντας από τον προϋπολογισμό περί τα 265 εκατ. ευρώ. Σε αυτά η κυβέρνηση της Ν.Δ. πρόσθεσε 205 εκατ., από τα οποία τα 100 εκατ. κατευθύνθηκαν στις ακίνητες περιουσίες αξίας άνω των 500.000 ευρώ, δείχνοντας την ταξική της μεροληψία υπέρ των πολύ πλουσίων.

Αποπληρωμή ΔΝΤ

Στην πορεία, η σημερινή κυβέρνηση προσπάθησε να προσποριστεί μερικά οφέλη από κάποιες αποφάσεις που είχε λάβει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως η πρόωρη αποπληρωμή μέρους του χρέους της Ελλάδας προς το ΔΝΤ.

Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο είχε αναγγείλει την πρόθεσή της να αποπληρώσει τα δάνεια του ΔΝΤ, αλλά είχε ολοκληρώσει και τα ουσιώδη βήματα για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός.

Αφενός είχε εξασφαλίσει τα ταμειακά διαθέσιμα για την αποπληρωμή και αφετέρου ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, ως υπουργός Οικονομικών, κατά την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ τον περασμένο Απρίλιο είχε ενημερώσει την Κριστίν Λαγκάρντ για την πρόθεση της κυβέρνησης για πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ, με τη δεύτερη να καλωσορίζει μια τέτοια εξέλιξη.

Αντίστοιχη στάση είχε τηρήσει τότε και το Βερολίνο. Επίσης, τον ίδιο μήνα η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αφενός είχε θέσει το αίτημα στον ESM και αφετέρου το παρουσίασε στο EuroWorking Group, όπου έλαβε «πράσινο φως», καθώς καμία χώρα δεν διαφώνησε, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και σε πλήθος δημοσιευμάτων της εποχής.

Μάλιστα, ο νυν υπουργός Οικονομικών δήλωσε στο Reuters ότι σκέφτεται να προχωρήσει σε νέα αντίστοιχη κίνηση εντός του 2020, κάτι το οποίο είναι θετικό, ενώ προβλέπεται σε απόφαση του Eurogroup τον Ιούνιο του 2018 που είχε επιτύχει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Απόφαση 2018 για ANFA’s και επενδύσεις

Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα άνοιξε μια συζήτηση γύρω από τον τρόπο χρησιμοποίησης της επιστροφής των κερδών (περίπου 1,2 δισ. τον χρόνο) ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι ευρωπαϊκές τράπεζες (γνωστά και ως ANFA's και SMP's), με το Eurogroup του Δεκεμβρίου του 2019 να δίνει τη δυνατότητα χρήσης για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από το 2020 και πλέον. Και αυτή η απόφαση προερχόταν από αντίστοιχη του Eurogroup του Ιουνίου του 2018, η οποία περιελάμβανε " χρήση των κερδών από το πρόγραμμα SMP του 2014 από τον ξεχωριστό λογαριασμό του ESM και την αποκατάσταση της μεταφοράς των κερδών από το πρόγραμμα SMP και τη συμφωνία ANFA στην Ελλάδα (από το δημοσιονομικό έτος 2017). Τα διαθέσιμα ποσά θα αρχίσουν να μεταφέρονται στην Ελλάδα σε εξαμηνιαία βάση τον Δεκέμβριο και τον Ιούνιο, ξεκινώντας από το 2018 έως τον Ιούνιο του 2022, μέσω του ξεχωριστού λογαριασμού του ESM και θα χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών ή για τη χρηματοδότηση άλλων συμφωνημένων επενδύσεων".

Χαμένη ευκαιρία με τα πλεονάσματα

Αντίθετα, η σημερινή κυβέρνηση δεν έδειξε την ίδια σπουδή για να μειώσει τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2020, αφήνοντας την όποια διαπραγμάτευση να καταλήξει σε αποτέλεσμα το 2021. Ουσιαστικά δεν έκανε χρήση του καταπιστευτικού λογαριασμού των 5,5 δισ. ευρώ που είχε ανακοινώσει -κατά τον περασμένο Μάιο- ο τέως πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Βάσει αυτού, η όποια κυβέρνηση θα μπορούσε να εξοικονομήσει επιπλέον περίπου 2 δισ. ευρώ φοροελαφρύνσεων κατ’ έτος για τις χρονιές 2020, 2021 και 2022, κάτι το οποίο δε θέλησε να αξιοποιήσει η κυβέρνηση της Ν.Δ.

Ανάπτυξη επί ΣΥΡΙΖΑ

Και να σκεφτεί κανείς ότι ούτε βρισκόμαστε εντός τέταρτου Μνημονίου, όπως υποστήριζε προεκλογικά η Ν.Δ., ούτε η ανάπτυξη ήρθε επί των ημερών της, όπως ψευδώς ισχυρίζονται διάφορα στελέχη της. Είναι γεγονός ότι η ελληνική οικονομία -παρά τα προβλήματα που αντιμετώπιζε για χρόνια ο λαός- είχε αρχίσει να "ανεβαίνει" κατά την τελευταία διετία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο φετινός στόχος αύξησης 2% του ΑΕΠ μπορεί και να ξεπεραστεί ελαφρά.

Κι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αναθεώρηση από την ΕΛΣΤΑΤ των αναπτυξιακών επιδόσεων του α' εξαμήνου 2019 από 1,5% σε 2,1%! Δηλαδή, επί των ημερών της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, και όταν η Ν.Δ. υποστήριζε ότι δεν υπάρχει ανάπτυξη και ότι δεν μπορεί να την φέρει ο ΣΥΡΙΖΑ. Ουδέν ψευδέστερον! Τώρα αποδεικνύεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε την οικονομία το β' τρίμηνο με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (2,8%) από αυτόν που επιτυγχάνει η νέα κυβέρνηση το γ' τρίμηνο (2,3%)!

Πουθενά η μεσαία τάξη

Και ερχόμαστε στην επόμενη ημέρα και τη διάψευση των προσδοκιών της μεσαίας τάξης, την οποία αναγκάστηκε να παραδεχθεί και ο σημερινός πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής σε μια προσπάθεια να φανεί απολογητικός και να αμβλύνει τις αντιδράσεις της κοινωνίας. Ας δούμε όμως τα στοιχεία...

Το 17% των φορελαφρύνσεων του 2020 δίνεται στις διακόσιες μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας (0,07% του συνόλου) με κέρδη πάνω από 7,5 εκατ. κατ’ έτος! Συνεπώς η κάθε επιχείρηση κερδίζει -μεσοσταθμικά- πάνω από 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο!

Ούτε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ελαφρύνονται. Σχεδόν 80% του οφέλους από τη μείωση του συντελεστή από το 28% στο 24% θα το καρπωθούν περίπου 6.000 επιχειρήσεις ή 2,5% του συνόλου των επιχειρήσεων. Για το 60% των επιχειρήσεων που δεν εμφανίζουν κέρδη δεν υπάρχει απολύτως κανένα όφελος. Και επειδή περίπου 9 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν κέρδη έως 5.000 ευρώ, το όφελός τους θα είναι περίπου 200 ευρώ τον χρόνο.

Βέβαια, από τον ίδιο τον προϋπολογισμό προκύπτει ότι η Ν.Δ. επέλεξε να κατευθύνει το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου στις επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση επέλεξε να κατευθύνει τα 616 εκατ. (φόρος από το 28% στο 24% + φόρος μερισμάτων από το 10% στο 5%) από τα 1,18 δισ. (πάνω από 50%) στις επιχειρήσεις αντί να τα κατευθύνει αλλού. Όμως ακόμη και ο τρόπος που τα δίνει στις επιχειρήσεις είναι αντιαναπτυξιακός.

Θέμα επιλογής

Αντί για τη μείωση των συντελεστών, θα μπορούσε να επιλέξει την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ, όπως είχε υποσχεθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, και τη σημαντική μείωσή της για μεγαλύτερα εισοδήματα, ώστε και τη μεσαία τάξη να ενισχύσει, και τις επιχειρήσεις να διευκολύνει να προσελκύσουν στελέχη. Ή ακόμη τη σημαντική μείωση της προκαταβολής φόρου ή την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Ήταν θέμα επιλογής.

Η Ν.Δ. φαίνεται να θεωρεί ότι για το κοινωνικό κράτος επί ΣΥΡΙΖΑ έγιναν όλα όσα έπρεπε να γίνουν και ότι δεν χρειάζεται απολύτως κανένα νέο μέτρο για την ενίσχυσή του (εξαίρεση αποτελεί το μέτρο των 2.000 ευρώ για κάθε παιδί).

Είναι ενδεικτικό αυτού του γεγονότος ότι, σε σύνολο 1,18 δισ. θετικά μέτρα, σε αύξηση δαπανών για το κοινωνικό κράτος κατευθύνονται μόνο 123 εκατ. ή 10,4% και όλα τα υπόλοιπα σε μειώσεις φόρων.

Ελαφρύνσεις για το 1% μισθωτών και συνταξιούχων

Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγάλη πλειονότητα των μισθωτών και των συνταξιούχων δεν θα δει επί της ουσίας καμία βελτίωση. Παρά μόνο το 1% αυτών, οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ. Εν ολίγοις, ο προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει πλουσιοπάροχες φοροελαφρύνσεις για τους ισχυρούς και τους πλούσιους. Δεν είναι όμως καθόλου γενναιόδωρος με τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα των οποίων οι προσδοκίες διαψεύδονται παταγωδώς.

Ως εκ τούτου, οι εισοδηματικές ανισότητες όχι μόνο δεν αντιμετωπίζονται, αλλά, αντίθετα, θα ενισχυθούν. Ανατρέπεται δηλαδή η κυβερνητική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, που είχε καταφέρει να αρχίσει να αμβλύνει σταδιακά τις ανισότητες αυτές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL