Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
Η επένδυση της Fraport και τα περιφερειακά αεροδρόμια
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η επένδυση της Fraport και τα περιφερειακά αεροδρόμια

Αναμένονται 18.000 άμεσες και έμμεσες προσλήψεις πολλών ειδικοτήτων έως τις αρχές του καλοκαιριού, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη εικοσιτετράωρη λειτουργία των αερολιμένων

Το ζητούμενο για τους τουριστικούς φορείς είναι η προσέλκυση επισκεπτών και τουριστών από περισσότερες περιοχές της χώρας και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Ένα μεγάλο στοίχημα των παραγόντων του χώρου είναι η αύξηση της ποιότητας και της κατά κεφαλήν δαπάνης, ώστε να μην γίνει η Ελλάδα μια χώρα μαζικού τουρισμού

Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και προσέλκυσης πολλαπλάσιας επιβατικής κίνησης διανοίγονται για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που περνάνε στη Fraport Greece, η οποία θα καταβάλει συνολική αμοιβή ύψους 1,234 δισ. ευρώ υλοποιώντας μια από τις μεγαλύτερες παραχωρήσεις στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το κοινό σχήμα του ομίλου Κοπελούζου και της Fraport θα αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αερολιμένων στις αρχές της νέας χρονιάς υλοποιώντας, σε πρώτη φάση, μεγάλης έκτασης έργα ανακαινίσεων και επεκτάσεων.

Ήδη η Fraport Greece, η θυγατρική στην Ελλάδα που συνέστησε ο γερμανικός όμιλος Fraport, που κοινοπρακτικά με την εταιρεία του ομίλου Κοπελούζου Slentel θα αναλάβει την εκμετάλλευση για 40 χρόνια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, έχει πραγματοποιήσει το ένα τρίτο των προσλήψεων.

Ο συνολικός αριθμός των έμμεσων και άμεσων προσλήψεων τοποθετείται σε 18.000 άτομα και αναμένεται να ολοκληρωθεί σταδιακά στις αρχές του καλοκαιριού. Οι προσλήψεις αφορούν κάθε είδους προσωπικό και εξειδίκευση, από διευθυντικό έως διοικητικό και τεχνικό όλων των επιπέδων, για να εξασφαλιστεί η δυνατότητα απρόσκοπτης λειτουργίας των αεροδρομίων σε εικοσιτετράωρη βάση.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας περιλαμβάνουν τρεις πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Άκτιον, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος).

Τα 14 αυτά αεροδρόμια υποδέχτηκαν συνολικά περισσότερους από 23 εκατ. επιβάτες μέσα στο 2015 (ετήσια αύξηση 6%). Το 73% αυτών των επιβατών αποτελούν διεθνείς ταξιδιώτες. Στη διάρκεια της τεσσαρακονταετούς περιόδου παραχώρησης η Fraport Greece θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τη σύμβαση η Fraport Greece θα επενδύσει περίπου 330 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των αεροδρομίων τα πρώτα χρόνια μέχρι το 2020. Τα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για συντήρηση και επισκευή, καθώς και για αύξηση της χωρητικότητας, με βάση την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης. Το πρώτο κύμα των έργων εκσυγχρονισμού, ύψους 330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 (οι επενδύσεις στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσουν το 1 δισ.), αναμένεται να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του 2017.

Το ζητούμενο για τους φορείς του τουρισμού είναι η προσέλκυση επισκεπτών και τουριστών από περισσότερες περιοχές της χώρας, όπως και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς και στη θερινή τουριστική περίοδο.

Το στοίχημα για το πορτοφόλι των τουριστών

Βεβαίως το μεγάλο στοίχημα της ελληνικής τουριστικής αγοράς, πέρα φυσικά από την αύξηση των αφίξεων και το σπάσιμο ενός ακόμη ρεκόρ, είναι η αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, θέμα το οποίο βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των επιχειρηματιών του κλάδου.

Σημειώνεται πως η μέση δαπάνη ανά ταξίδι των ξένων τουριστών το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου μειώθηκε κατά 9,3% φθάνοντας σε 546,6 ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο μειώθηκε κατά 10,1% φθάνοντας σε 523,4 ευρώ. Και όλα αυτά τη στιγμή που στην Ισπανία τον Σεπτέμβριο η μέση δαπάνη ανά ταξίδι των ξένων επισκεπτών ήταν 1.005 ευρώ σε σχέση με τη δαπάνη των επισκεπτών στην Ελλάδα τον ίδιο μήνα.

Πρόσφατα ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, αναφέρθηκε στο θέμα σημειώνοντας πως πλέον ως κεντρικό αναδεικνύεται το αίτημα της ποιότητας. «Ας σταματήσουμε πλέον να μετράμε κεφάλια και να ασχοληθούμε με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά» υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΟΞ αναφέροντας ακόμη μια φορά ότι ο τουρισμός είναι από τις ελάχιστες ελπίδες για να βγει η ελληνική οικονομία από την ύφεση.

Όπως τόνισε, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους πλέον δημοφιλείς παγκόσμιους προορισμούς, αλλά θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να εργαστούν για την αναβάθμιση του προϊόντος. Χαρακτήρισε δε «ευκαιρία» τη συμφωνία κυβέρνησης - Fraport για τη βελτίωση των βασικών εισόδων τουριστών στη χώρα, των αεροδρομίων, που δίνει το έναυσμα για συνολική βελτίωση της ποιότητας παροχής υπηρεσιών σε κάθε προορισμό. Έδειξε, πάντως, ως υπαρκτό τον κίνδυνο, εάν δεν αξιοποιηθεί η επένδυση της Fraport και δεν υπάρξει στοίχιση όλων σε μια στρατηγική ποιότητας, να κυριαρχήσει ο μαζικός τουρισμός.

Για την Αθήνα, που ήδη βλέπει το Electra Metropolis να αποτελεί εφαλτήριο αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής του Συντάγματος, σημείωσε ότι έχει να περιμένει πολλά από την αξιοποίηση του Hilton, του Αστέρα αλλά και τη μεταβίβαση μέσω πλειστηριασμού του Athens Ledra. Σύμφωνα με τον ίδιο ο στόχος των 25 εκατ. αφίξεων που είχε τεθεί από την μελέτη της McKinsey για το 2020 καλύφθηκε ήδη από το 2016 και η Ελλάδα είναι πλέον ένας πολύ σημαντικός παγκόσμιος προορισμός.

Ποιοι ξοδεύουν τα περισσότερα και σε ποιες αγορές

Οι Ρώσοι και οι Κινέζοι παραμένουν στο κλαμπ των ισχυρών παικτών της ελληνικής αγοράς. Ωστόσο η πτώση στις αφίξεις Κινέζων επισκεπτών παρέσυρε το σύνολο της αγοράς, με ενδεικτική την πτώση πωλήσεων σε παραδοσιακούς προορισμούς shopping των Κινέζων, όπως η Σαντορίνη (όπου η πτώση πωλήσεων στο επτάμηνο διαμορφώθηκε σε -10,42%), η Μύκονος (-8,59%), αλλά και η περιοχή της πρωτεύουσας (-10,06%). Αγορές όπως η Κρήτη και η Ρόδος, παραδοσιακοί προορισμοί Ρώσων τουριστών, ανέκαμψαν τους τελευταίους μήνες.

Ειδικότερα στην Κρήτη οι πωλήσεις tax free κατέγραψαν αύξηση 29,13%, ενώ η Ρόδος, που δεν επλήγη όπως άλλα νησιά, έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των τουριστών με προορισμό τα Δωδεκάνησα. Στο νησιωτικό αυτό σύμπλεγμα οι συναλλαγές tax free σημείωσαν αύξηση 108,04% στο επτάμηνο σε σχέση με πέρυσι, παρά το μικρό του μερίδιο (1,33%) στις πανελλαδικές πωλήσεις.

Σημαντική ήταν στο επτάμηνο και η επίδοση των νήσων του Ιονίου, όπου η αύξηση των πωλήσεων διαμορφώθηκε σε 52,03%. Σημειώνεται πως φέτος οι δαπάνες των Κινέζων κυμάνθηκαν στα 835 ευρώ στο επτάμηνο από 1.039 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ αντίθετα οι Ρώσοι εμφανίζουν ελαφρώς αυξημένες δαπάνες στα 579 ευρώ από 533 ευρώ.

Οι διεθνείς τάσεις

Σύμφωνα με το «World Tourism Barometer» του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO), το εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου ταξίδεψαν σε όλο τον πλανήτη 935 εκατ. τουρίστες. Δηλαδή 4% περισσότεροι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Ωστόσο αυτή η ποσοστιαία αύξηση ήταν μικρότερη από την αντίστοιχη του 2015, οπότε άγγιξε το 4,6%, και του 2014 που ανήλθε στο 4,2%.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία ο μεγαλύτερος τροφοδότησης τουριστών στην παγκόσμια αγορά παραμένει η Κίνα, που κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση 19% των ταξιδιωτικών δαπανών στο εννεάμηνο. Την Κίνα ακολουθούν οι ταξιδιωτικές δαπάνες των Αμερικανών οι οποίες αυξήθηκαν κατά 9%, των Βρετανών οι οποίες αυξήθηκαν 10%, των Γερμανών 5% και των Γάλλων 3%. Σημαντική αύξηση κατεγράφη και από τους Αυστραλούς και τους Νοτιοκορεάτες (+9%) και τους Ιταλούς (+3%), εν αντιθέσει με τους Ρώσους, των οποίων οι δαπάνες μειώθηκαν κατά 37%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL