Ριζική απεντόμωση...

Ριζική απεντόμωση...

Στα τέλη της περασμένης χρονιάς μια έκθεση του WWF αποκάλυπτε ότι η ανθρωπότητα κατόρθωσε, μέσα σε μια γενιά, να αφανίσει το 60% των θηλαστικών, πτηνών, ψαριών και ερπετών που ζουν στον πλανήτη. Η κατάσταση για τα έντομα ενδέχεται να είναι ακόμη πιο δραματική.

Η έρευνα που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση "Biological Conservation" καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε παγκόσμια κλίμακα παρατηρείται "δραματική μείωση" στο 40% των ειδών των εντόμων. Υποστηρίζεται μάλιστα ότι οι μέλισσες, τα μυρμήγκια και τα σκαθάρια εξαφανίζονται με οκτώ φορές ταχύτερο ρυθμό απ' ό,τι τα θηλαστικά, πτηνά και ερπετά.

Οι εντομοφοβικοί ας μην σπεύσουν να πανηγυρίσουν καθώς η μελέτη σημειώνει ότι η μείωση των εντόμων του αγρού συνοδεύεται από παράλληλη αύξηση των εντόμων που ζουν στις πόλεις, όπως οι κατσαρίδες και οι οικιακές μύγες.

Τα έντομα αποτελούν το πολυπληθέστερο είδος που ζει σήμερα στη Γη και αποτελούν βασικό είδος διατροφής για τα πτηνά και αρκετά μικρά θηλαστικά. Η βασικότερη όμως συμβολή τους στο οικοσύστημα παραμένει η επικονίαση, η διαδικασία γονιμοποίησης των φυτών, για την οποία τα έντομα σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος.

Αρκετές μελέτες περιβαλλοντικών οργανώσεων τα τελευταία χρόνια έχουν καταδείξει τη μείωση που παρατηρείται σε πληθυσμούς ορισμένων ειδών εντόμων όπως οι μέλισσες. Η τελευταία μελέτη προσπαθεί να εξετάσει το ζήτημα συνολικά εξετάζοντας 73 ανάλογες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία 13 χρόνια.

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι ερευνητές είναι ότι το ένα τρίτο των εντόμων θα κινδυνεύσει με εξαφάνιση μέσα στις επόμενες δεκαετίες. "Ο βασικός παράγοντας είναι η απώλεια του βιοτόπου τους εξαιτίας των αγροτικών πρακτικών, της αστικοποίησης και της αποδάσωσης" τονίζει ο επικεφαλής των ερευνητών Φρανσίσκο Σάντσεζ - Μπάγιο, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του ΣίδνεΪ.

"Δεύτερον έχουμε την αυξανόμενη χρήση λιπασμάτων και ζιζανιοκτόνων στη γεωργία παγκοσμίως καθώς και τη ρύπανση με χημικά απόβλητα κάθε είδους. Τρίτον, έχουμε βιολογικούς παράγοντες, όπως εισβολές άλλων ειδών και, τέταρτον, την κλιματική αλλαγή, ιδίως σε τροπικές περιοχές, όπου παρατηρούνται και οι σοβαρότερες συνέπειες" σημειώνει.

Ανάμεσα στις περιπτώσεις που εξετάζει η μελέτη περιλαμβάνεται η δραματική μείωση των ιπτάμενων εντόμων στη Γερμανία και η εξαφάνιση πολλών ειδών εντόμων που ζουν στα τροπικά δάση του Πουέρτο Ρίκο.

"Όλα αυτά δεν αφορούν μόνο τις μέλισσες ή ακόμη και την επικονίαση και τη δική μας διατροφή. Στα είδη που απειλούνται περιλαμβάνονται τα σκαθάρια που ανακυκλώνουν απορρίμματα ή οι λιβελούλες που ξεκινούν τη ζωή σε ποτάμια και λίμνες" σχολιάζει ο Ματ Σάρντλου από την περιβαλλοντική οργάνωση Buglife.

"Γίνεται όλο και πιο προφανές ότι η οικολογία του πλανήτη μας καταρρέει. Υπάρχει ανάγκη για μια άμεση παγκόσμια προσπάθεια με στόχο να σταματήσουμε και να αντιστρέψουμε αυτές τις τρομακτικές τάσεις. Δεν είναι λογικό να επιτρέψουμε τον αργό αφανισμό της ζωής των εντόμων" τονίζει ο ίδιος.