Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Καναδάς επιστρέφει στο μεγάλο παιχνίδι

ΑΜΠΕ

Μπορεί ο Τραμπ να τρολάρει από καιρού εις καιρόν τον βόρειο γείτονά του με τον νεαρό πρωθυπουργό, αλλά μάλλον δεν θα αποφύγει την έκπληξη. Άλλωστε, όπως λέει η γνωστή ρήση, γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος...

Ο Καναδάς επιστρέφει στο παγκόσμιο παιχνίδι οικονομικών ανταγωνισμών και ισορροπιών με μια άκρως δυναμική «επαναφορά» του στον ενεργειακό άτλαντα, κοντράροντας εκ των πραγμάτων την Αμερική του Τραμπ και μάλιστα σε έναν τομέα που η τελευταία θέλει να έχει την πρωτιά και να κυριαρχήσει: την αγορά LNG, του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Αποτελούμενο κυρίως από μεθάνιο με μικρή πρόσμειξη αιθανίου, το φυσικό αέριο ψύχεται στους -162 βαθμούς Κελσίου και υγροποιείται ώστε να μπορεί να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται ευκολότερα, κυρίως μέσω θαλάσσης. Καταλαμβάνει περίπου το 1/600ό του όγκου του αερίου υπό κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης. Με την υγροποίηση επιτυγχάνεται μεγαλύτερη μείωση όγκου σε σύγκριση ακόμα και με το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG). Ως αποτέλεσμα, η ογκομετρική ενεργειακή πυκνότητα του LNG είναι 2,4 φορές μεγαλύτερη -ή κατά 60%- από εκείνη του CNG, κάτι που καθιστά πολύ πιο οικονομικά αποδοτική τη μεταφορά του σε μεγάλες αποστάσεις με τάνκερ.

Η έγκριση, την περασμένη Τρίτη, της κατασκευής ενός τεράστιου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου από την κυβέρνηση του Καναδά σηματοδοτεί κατά τους αναλυτές την επάνοδο της χώρας στο ενεργειακό παιχνίδι και τερματίζει μια περίοδο ισχνών αγελάδων κατά την οποία οι χαμηλές τιμές και η υπερπροσφορά κρατούσαν μακριά τους επενδυτές. Το έργο, προϋπολογισμού 40 δισ. δολαρίων Καναδά (σχεδόν 27 δισ. ευρώ), έχει αναλάβει η Shell σε συνεργασία με κοινοπραξία εταιρειών ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται η Petronas της Μαλαισίας, η κινεζική PetroChina Co Ltd, η κορεατική Korea Gas Corp (KOGAS) και η ιαπωνική Mitsubishi Corp.

Θεωρείται η πρώτη νέα μεγάλη επένδυση του αγγλοολλανδικού ενεργειακού κολοσσού τα τελευταία χρόνια. Η κατασκευή θα ξεκινήσει άμεσα και τα πρώτα φορτία LNG αναμένεται να φύγουν από τον τερματικό σταθμό πριν από το 2025. Ο στόχος είναι να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση από την Ασία, κυρίως απ’ την Κίνα. Η χώρα είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος αγοραστής LNG. Πέρυσι, ξεπέρασε τη Νότια Κορέα και έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο μετά την Ιαπωνία.

Κατά τους ιθύνοντες της LNG Canada, η παγκόσμια ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο θα διπλασιαστεί μέχρι το 2035 και μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης θα προέρχεται από την Ασία καθώς οι αναδυόμενες οικονομίες της περιοχής θα μετατοπίζουν την ενεργειακή παραγωγή της από τον άνθρακα στο αέριο. Την ίδια ώρα, η απόδοση των παλιότερων κοιτασμάτων προβλέπεται να συρρικνωθεί καθώς η αυξανόμενη ζήτηση από την Κίνα, την Ινδία και τη νοτιοανατολική Ασία «καταβροχθίζει» με ταχύτερους ρυθμούς ενεργειακά αποθέματα που υπολογίζονταν ότι θα διαρκούσαν χρόνια.

Το υγροποιημένο καναδέζικο αέριο θα φτάνει στους ασιατικούς προορισμούς του περίπου στον μισό χρόνο που χρειάζονται σήμερα τα αμερικανικά φορτία από τους τερματικούς σταθμούς στον Κόλπο του Μεξικού, κάτι που αυτόματα θα εντείνει την ανταγωνιστική σχέση του Καναδά με τις ΗΠΑ.

Το έργο που θα κατασκευαστεί στη βόρεια κοινότητα του Κιτιμάτ στη Βρετανική Κολούμπια σηματοδοτεί επίσης το μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο του ιδιωτικού τομέα στην Ιστορία του Καναδά, σύμφωνα με τον πρωθυπουργό Τζάστιν Τριντό. Οι πληροφορίες θέλουν την κοινοπραξία να άσκησε έντονες πιέσεις για την έγκριση του έργου, καθώς ανταγωνιστικά σχέδια βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στο Κατάρ, τη Ρωσία, τη Μοζαμβίκη και φυσικά στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ένα ιστορικό βήμα

Η πρόθεση του γειτονικού μας λαού, να τελειώσει η εθνικιστική αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ, είχε εκφραστεί από το δημοψήφισμα. Ο επιδέξιος χειρισμός της αποχής και των προβλημάτων...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο