Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.3°C24.2°C
3 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C24.7°C
4 BF 37%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C23.8°C
2 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.6°C21.0°C
2 BF 75%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.4°C
3 BF 35%
Γερασμένο οδικό δίκτυο και στη Γαλλία...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γερασμένο οδικό δίκτυο και στη Γαλλία...

Της Ελένης Τσερεζόλε

Η φονική κατάρρευση της γέφυρας στη Γένοβα έχει αντίκτυπο και πέρα από τα ιταλικά σύνορα. Στη γειτονική Γαλλία μια έκθεση αποκαλύπτει ότι τόσο το εθνικό οδικό δίκτυο όσο και οι υπό ιδιωτικό έλεγχο αυτοκινητόδρομοι κάθε άλλο παρά σε ιδανική κατάσταση βρίσκονται. Στην Ιταλία η συζήτηση για την κατάσταση του οδικού δικτύου άνοιξε με δραματικό τρόπο και αφορά, μεταξύ άλλων, τη δραστική μείωση των δημόσιων κονδυλίων για το οδικό δίκτυο: από 13 δισ. πριν από 11 χρόνια, το 2007, στα 5 δισ. το 2015. Το φαινόμενο όμως δεν είναι αποκλειστικά ιταλικό.

Στη Γαλλία το υπουργείο Μεταφορών επεξεργάζεται, ενόψει φθινοπώρου, σχέδιο νόμου για προγραμματισμό των υποδομών. Με την αφορμή αυτή, τα στοιχεία που έφερε στο φως σχετική έρευνα στα τέλη Ιουλίου φέτος ήσαν αποκαλυπτικά. Για παράδειγμα το 30% των 12.000 γεφυρών του εθνικού οδικού δικτύου της Γαλλίας είναι προς επισκευή (!) ενώ το 7%, δηλαδή 252 γέφυρες, εμφανίζουν «κίνδυνο κατάρρευσης».

Η έκθεση χαρακτηρίζει γενικά το οδικό δίκτυο «γερασμένο και υποβαθμισμένο» στο σύνολό του και παρατηρεί ότι πάνω από 2.000 χιλιόμετρα εθνικών δρόμων παρουσιάζουν σοβαρές ζημιές. Εν κατακλείδι οι συντάκτες της έκθεσης θεωρούν ότι απαιτούνται τουλάχιστον 1,3 δισ. ευρώ ετησίως για την ανακαίνιση του δικτύου. Ωστόσο η πρόβλεψη του κράτους για φέτος ανέρχεται σε 800 εκατομμύρια για συντήρηση και ανακαίνιση του εθνικού δικτύου...

Σύμφωνα με το συνδικάτο CGT και μόνο αυτοί οι αριθμοί αποκαλύπτουν «σημαντική υποβάθμιση των εθνικών οδών». Ωστόσο το πρόβλημα δεν αφορά μόνο το δημόσιο οδικό δίκτυο. Αφορά (όπως άλλωστε και στην περίπτωση της Γένοβας) τα 9.158 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων που παραχωρήθηκαν το 2006 σε ιδιώτες -πλέον 18 ιδιωτικές εταιρείες έχουν την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων.

Συγκεκριμένα στη Γαλλία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Γαλλικών Εταιρειών Αυτοκινητοδρόμων, επενδύθηκαν 1,49 δισ. ευρώ το 2017 στο ιδιωτικό δίκτυο από το σύνολο των εταιρειών εκμετάλλευσης. Από αυτά, τα 143 εκατομμύρια αφορούν τη «συντήρηση των υποδομών και την ασφάλεια».

Οι επενδύσεις είναι σε πτωτική πορεία -γύρω στα 2 δισ. το 2011- ενώ την ίδια στιγμή αυξάνονται τα κέρδη των εταιρειών εκμετάλλευσης. Το αποτέλεσμα είναι η κατάσταση των αυτοκινητοδρόμων αυτών να έχει υποβαθμιστεί -αν και όχι με τους ίδιους ρυθμούς όπως το εθνικό δίκτυο...

Ο κώδωνας του συναγερμού πάντως ήχησε από πέρσι. Η έκθεση της αρμόδιας Επιτροπής της Γερουσίας, στηριζόμενη στα δεδομένα της περιόδου 2001 - 2015, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «αν και το ποσοστό των αυτοκινητοδρόμων που ήταν σε πολύ καλή κατάσταση επιφάνειας έμεινε σχετικά σταθερό, γύρω στο 65%, εκείνο των αυτοκινητοδρόμων σε καλή κατάσταση επιφάνειας μειώθηκε, περνώντας από 31% το 2011 σε 18% το 2013. Κατά συνέπεια η αναλογία του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων των οποίων η κατάσταση έχει λίγο - πολύ επιδεινωθεί αυξήθηκε από 5% σε 16%».

Αντιθέτως, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, το ποσοστό των έργων που απαιτούν «δομικές επισκευές» πέρασε από 8% το 2011 σε 4% το 2015. Παρά τη διαπιστωμένη κακή κατάσταση των υποδομών των ιδιωτικοποιημένων αυτοκινητοδρόμων, το Δημόσιο παρέτεινε το 2015 τη διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης. Μάλιστα τότε το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε επικρίνει τη στάση αυτή της κυβέρνησης (Πρόεδρος ήταν τότε ο Φρανσουά Ολάντ) υπογραμμίζοντας ότι επέδειξε «επιείκεια» έναντι των παραχωρησιούχων, που έγιναν παντοδύναμοι...

Παρατήρησαν δε τότε ότι «το κράτος δεν έκρινε αναγκαίο να συνδέσει την έναρξη των διαπραγματεύσεων για τις συμβάσεις με τον σεβασμό από τους παραχωρησιούχους των βασικών τους υποχρεώσεων σχετικά με θέματα συντήρησης του δικτύου»...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL