Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σύγκρουση σιδηροδρομικών - Μακρόν: προς το παρόν, ισοπαλία...

Με λίγα λόγια, η σύγκρουση Μακρόν - συνδικάτων σιδηροδρομικών θα δείξει σε μεγάλο βαθμό το κατά πόσο η μέθοδος του νέου Προέδρου θα αποδώσει καρπούς και, σε τελευταία ανάλυση, κατά πόσο θα τον βοηθήσει πολιτικά

Τελικά ο Εμανουέλ Μακρόν το τόλμησε. Τόλμησε τη σύγκρουση με τους σιδηροδρομικούς. Μια από τις ισχυρότερες επαγγελματικές ομάδες, η σύγκρουση με την οποία συχνά έχει πολύ δυσάρεστες συνέπειες για την όποια κυβέρνηση την επιχειρεί. Ο Πρόεδρος Μακρόν επέλεξε τη μετωπική σύγκρουση με τους σιδηροδρομικούς, τροφοδοτώντας κυλιόμενες απεργίες ανά εβδομάδα, για τους επόμενους τρεις μήνες. Αρχής γενομένης μέσα στις πασχλικές διακοπές... Ο Μακρόν όμως, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, επιχειρεί να εμφανιστεί ελαστικός, εφαρμόζοντας τη μέθοδό του: διάλογος και προσπάθεια σύνθεσης.

Πάντως ήδη η απεργία είναι σε εξέλιξη. Ο γενικός γραμματέας της CGT, του σημαντικότερου συνδικάτου (που πρόσκειται στο ΚΚΓ), Φιλίπ Μαρτινέζ, δήλωσε την περασμένη Τρίτη ότι η συμμετοχή στην πρώτη ημέρα υπήρξε "πολύ μαζική". Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την κυβέρνηση, αυτή ανήλθε στο 33,9%. Ωστόσο οι πολίτες διαπίστωσαν ότι σε ορισμένες γραμμές δεν κινήθηκε κανένα τρένο. Αν όμως εξετάσει κανείς καλύτερα τους αριθμούς, θα διαπιστώσει ότι στους κρίσιμους τομείς για την κίνηση των συρμών, όπως οδηγοί, ελεγκτές κ.ά., τα ποσοστά εκτοξεύονται, στο 77% σε ό,τι αφορά στους οδηγούς, στο 69% στους ελεγκτές κ.ο.κ. Εξ ου και ο μεγάλος αντίκτυπος της κινητοποίησης: π.χ. μόνο ένα TGV (γρήγορο τρένο) στα οκτώ κινήθηκε.

Παρ’ όλα αυτά ο πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ εμφανίστηκε αισιόδοξος (η αλήθεια είναι ότι έτσι συμβαίνει πάντα στην αρχή μιας σύγκρουσης με τους σιδηροδρομικούς), ενώ το σχετικό νομοσχέδιο που τους αφορά συνεχίζει την κοινοβουλευτική του διαδρομή - η κυβέρνηση έχει μάλιστα ξεκινήσει τη "φάμπρικα" της κατάθεσης τροπολογιών (16 κατέθεσε μόνο την Τρίτη) σχετικά με το άνοιγμα του γαλλικού σιδηροδρόμου στον ανταγωνισμό. Ειδικότερα αφορά τις συνθήκες εργασίας των σιδηροδρομικών που θα περάσουν σε μια ανταγωνιστική εταιρεία. "Ψίχουλα", σύμφωνα με τους επικριτές του νομοσχεδίου. Συνολικά θα εξεταστούν 140 τροπολογίες, ενώ το κείμενο θα συζητηθεί στην Ολομέλεια από αύριο, Δευτέρα, και προγραμματίζεται η ψηφοφορία του στις 17 Απριλίου. Αν και η κυβέρνηση αποδέχεται μικρο-αλλαγές, είναι αδιάλλακτη σε ό,τι αφορά στη ραχοκοκαλιά του νομοσχεδίου - δηλαδή την εγκατάλειψη του "καθεστώτος" του σιδηροδρομικού για τους νεοπροσληφθέντες, την είσοδο ανταγωνιστών για την εκμετάλλευση εθνικών ή επαρχιακών γραμμών και την αλλαγή του καθεστώτος του ομίλου του κρατικού σιδηροδρόμου (SNCF). Απέναντι στην κυβέρνηση τα δύο συνδικάτα, το CGT και το SUD, είναι κατηγορηματικά. Ισχυρίζονται τεκμηριωμένα ότι η προωθούμενη μεταρρύθμιση βάζει τέλος στη δημόσια υπηρεσία. "Μακριά από γενικεύσεις, εργαζόμαστε, συντονιζόμαστε, με αποφασιστικότητα, και ακούμε όλες τις γνώμες", αντέδρασε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μπενζαμέν Γκριβό, χαρακτηρίζοντας "φαντασιώσεις" τα περί ιδιωτικοποίησης και κλεισίματος των μικρών γραμμών.

Η αλήθεια είναι πάντως ότι ο διάλογος των δύο πλευρών έχει φέρει κάποια αποτελέσματα: η υπουργός Μπορν, αναφερόμενη στον χρόνο ανοίγματος στον ανταγωνισμό, αναφέρθηκε στην αρχή της προοδευτικότητας του μηχανισμού, ήδη από το 2019 για την επαρχία, το 2020, με μορφή άμεσης πρόσβασης στις γραμμές υψηλής ταχύτητας, ενώ για το Παρίσι, ενώ αρχικά υπήρχε η σκέψη για επιτάχυνση της διαδικασίας, η αγορά θα ανοίξει σιγά - σιγά μεταξύ 2023 και 2033 για τα εσωτερικά δρομολόγια και για το RER από το 2033 ώς το 2039.

Με λίγα λόγια, η σύγκρουση Μακρόν - συνδικάτων σιδηροδρομικών θα δείξει σε μεγάλο βαθμό το κατά πόσο η μέθοδος του νέου Προέδρου θα αποδώσει καρπούς και, σε τελευταία ανάλυση, κατά πόσο θα τον βοηθήσει πολιτικά. Από την πλευρά τους, οι σιδηροδρομικοί είναι αποφασισμένοι μεν να μην κάνουν πίσω αλλά είναι και έτοιμοι να διαπραγματευθούν, αποβάλλοντας την παλαιοκομματική εικόνα που κάποιοι τους προσάπτουν...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Τα προσφυγόπουλα

Ήταν απεχθείς οι φωνές που ξεσηκώθηκαν προσπαθώντας να αποκλείσουν τα προσφυγόπουλα από τα σχολεία. Φωνές ακροδεξιές, μεταμφιεσμένες σε “ανησυχούντες γονείς” και σε “τοπικούς φορείς”, ακόμα και σε...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο