Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
Στο μικροσκόπιο της Google
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στο μικροσκόπιο της Google

Δεν αποτελεί είδηση ούτε ότι η πληροφορία είναι πλέον το πιο σκληρό νόμισμα ούτε ότι οι μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου ξεπερνούν κάθε όριο προκειμένου να αποκτήσουν όσα περισσότερα δεδομένα μπορούν. Δεδομένα που, σε πιο ρομαντικές εποχές, χαρακτηρίζονταν και θεωρούνταν προσωπικά.

Μόλις την περσινή χρονιά η παγκόσμια κοινή γνώμη ανακάλυπτε έκπληκτη ότι μια εταιρεία πολιτικών συμβούλων με το όνομα Cambridge Analytica είχε αποκτήσει τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του Facebook, τα είχε επεξεργαστεί μέχρι να διαμορφώσει συγκεκριμένα προφίλ για τις πολιτικές προτιμήσεις του καθενός και στη συνέχεια τα είχε διοχετεύσει στις καμπάνιες του Ντόναλντ Τραμπ και των υποστηρικτών του Brexit.

Η ειδησεογραφία αυτής της εβδομάδας ήρθε να υπενθυμίσει ότι το ενδιαφέρον των τεχνολογικών εταιρειών που ελέγχουν σήμερα σε μεγάλο βαθμό το Διαδίκτυο δεν περιορίζεται στις καταναλωτικές συνήθειες και τις πολιτικές πεποιθήσεις. Στο παζάρι των πληροφοριών έχουν μπει για τα καλά και ακόμη πιο ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία, τα ιστορικά ασθενών για παράδειγμα. Ποιος νοιάζεται για το ιατρικό απόρρητο και ποιος θυμάται σήμερα τον όρκο του Ιπποκράτη;

Ο ανταγωνισμός για τον έλεγχο της πληροφορίας είναι ανελέητος. Πώς αλλιώς θα μαθαίναμε μέσα από τις σελίδες της “Wall Street Journal” ότι η Google εξασφάλισε τους ιατρικούς φακέλους 50 εκατομμυρίων ασθενών οι οποίοι νοσηλεύτηκαν στην αλυσίδα καθολικών νοσοκομείων της Ascension; Και ότι το έκανε αυτό χωρίς να ζητήσει τη συγκατάθεση των ενδιαφερομένων;

Η Google δεν μπήκε στον κόπο να διαψεύσει την είδηση. Παραδέχτηκε τη συνεργασία της με την Ascension κάνοντας λόγο για "συνήθη πρακτική". Είχε δίκιο. Είναι πράγματι κάτι που συνηθίζεται από το 1996, όταν η κυβέρνηση Κλίντον πέρασε από το Κογκρέσο νομοσχέδιο περί Υγείας που προβλέπει ότι τα ιδιωτικά ιατρικά ιδρύματα μπορούν να συγκεντρώνουν δεδομένα και να τα μοιράζονται με "συνεργάτες τους" χωρίς να ενημερώνονται οι ασθενείς.

Σ’ αυτούς τους συνεργάτες μπορεί να περιλαμβάνονται από μεγάλες επιχειρήσεις μέχρι κάποιες από τις ασφαλιστικές εταιρείες που κυριαρχούν σήμερα στο σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των ΗΠΑ. Έτσι, σε ένα όχι και τόσο μακρινό οργουελικό μέλλον, εργαζόμενοι μπορεί να απολύονται εξαιτίας του -υποτίθεται απόρρητου- ιστορικού υγείας τους, ενώ κάποιοι άλλοι θα δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο να βρουν ασφάλιση.

Το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αγορά της Υγείας είναι τεράστιο. Πριν καλά - καλά κατασταλάξει ο ντόρος για την υπόθεση της Google, η “Financial Times” αποκάλυπτε με τη σειρά της ότι οι σημαντικότερες ιστοσελίδες για θέματα υγείας στη Βρετανία μοιράζονται "ευαίσθητα δεδομένα", όπως η αναζήτηση πληροφοριών για ασθένειες ή για συμπτώματα, με δεκάδες εταιρείες, ανάμεσά τους και η Google, η Amazon και η Facebook.

Η εποχή της ψηφιακής περίθαλψης

Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει σήμερα την αγορά της Υγείας. Μόνο στις ΗΠΑ η αξία της υπολογίζεται από τους ειδικούς σε 3,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τεχνολογικές εταιρείες όπως η Microsoft, η Amazon και η Apple, διαγκωνίζονται τα τελευταία χρόνια για το ποιος θα εξασφαλίσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη νέα εποχή της λεγόμενης "ψηφιακής περίθαλψης".

Μέχρι στιγμής, σ’ αυτή την κούρσα φαίνεται να προηγείται η Google. Έχει σχεδιάσει ιατρικά εργαλεία για τον εντοπισμό καρδιακών προβλημάτων μέσω σάρωσης οφθαλμού για την ανίχνευση παραγόντων που μπορούν να οδηγήσουν σε πρόωρο θάνατο. Έχει κατασκευάσει μικροσκόπια "ενισχυμένης πραγματικότητας" και εφαρμογές για κινητά που χρησιμοποιούνται από γιατρούς και νοσηλευτές. Έχει δαπανήσει τεράστια ποσά στην έρευνα για την αντιγήρανση.

Κυρίως όμως έχει δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό δίκτυο συνεργασίας με δεκάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της Υγείας, ενώ κάνει και κάποιες ενδιαφέρουσες εξαγορές. Κι εδώ μάλλον βρίσκεται η απάντηση στο ερώτημα "τι σκοπεύει να κάνει η Google με το ιατρικό ιστορικό τόσων ασθενών;"

Στην ανακοίνωσή της έπειτα από την αποκάλυψη της “Wall Street Journal” η εταιρεία έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι τα στοιχεία των ασθενών "δεν πρόκειται να συνδυαστούν με οποιαδήποτε εμπορικά δεδομένα". Η ανακοίνωση του εταίρου της, της Ascension, ήταν μάλλον πιο διαφωτιστική. Σκοπός της συναλλαγής, υποστήριξε εκείνη, είναι η "βελτιστοποίηση" της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με τη χρήση μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Τεχνητή νοημοσύνη. Ακόμη ένας τομέας στον οποίο η Google προηγείται σταθερά των ανταγωνιστών της. Επειδή εκεί τελικά παίζεται το παιχνίδι. Μια εταιρεία στο μέγεθος της Google δεν εξασφαλίζει πρόσβαση στο ιστορικό υγείας τόσων ασθενών στοχεύοντας μόνο στη διαφημιστική αγορά ή για να λειτουργήσει σαν "βαποράκι" και να μεταβιβάσει τις πληροφορίες σε άλλους ενδιαφερόμενους. Θέλει τα στοιχεία για δική της χρήση. Ποια χρήση όμως;

Φορητοί γιατροί

"Η Google υποστηρίζει ότι δεν συνδυάζει τα στοιχεία αυτά με τα υπόλοιπα δεδομένα της, αλλά αυτό που κάνουν συνεχώς είναι να βελτιώνουν τους αλγόριθμούς τους προς όφελος της αγοράς" τονίζει στο BBC η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Τζέιν Κέιτ. Η εταιρεία βελτιώνει τους αλγόριθμούς της σκοπεύοντας να κατασκευάσει τον "γιατρό" του αύριο. Που σε πρώτη φάση τουλάχιστον θα φοριέται γύρω απ' τον καρπό.

Λίγες μέρες πριν την αποκάλυψη για τη συνεργασία Google - Ascension, δημοσιεύτηκαν στις οικονομικές σελίδες του αμερικανικού Τύπου τα σχέδια του μεγιστάνα του Ίντερνετ να εξαγοράσει με 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια την εταιρεία Fitbit του Σαν Φρανσίσκο. Τι εστί Fitbit; Είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής "ρολογιών ελέγχου δραστηριότητας" πίσω από την κινεζική Xiaomi και την αμερικανική Apple.

Η μία ερώτηση όμως φέρνει την άλλη. Τι είναι πάλι αυτός ο διάολος; Όποιος έχει δει fitness ή activity tracker σε κάποιο ράφι καταστήματος με τεχνολογικά εξαρτήματα μπορεί να πληροφορηθεί ότι πρόκειται για εξαιρετικά δημοφιλείς συσκευές -ιδίως στις ΗΠΑ- που μετρούν δεδομένα για τις καθημερινές μας δραστηριότητες και για την κατάσταση της υγείας μας. Πόσα βήματα κάνατε. Πόσο γρήγορα χτυπά η καρδιά σας. Πόσο καλά κοιμάστε. Η Fitbit διαθέτει σήμερα 28 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και έχει πουλήσει περισσότερα από 100 εκατομμύρια συσκευές.

Για την Google είναι μια αγορά που θα "εκτινάξει την καινοτομία της στις φορητές συσκευές". Κάτι που σημαίνει ότι στα χέρια της το "ρολόι" θα μπορούσε να εξελιχθεί μελλοντικά σε ιατρικό πολυεργαλείο. Που με τη σειρά του θα επιτρέψει στην εταιρεία να μας παρακολουθεί ακόμη και την ώρα που κοιμόμαστε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL