Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
21 °C
17.5°C22.4°C
1 BF 76%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
18.2°C21.0°C
2 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.0°C22.6°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.6°C24.3°C
2 BF 75%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C18.5°C
0 BF 77%
Απάτη-μαμούθ / Πάνω από 800.000 καταναλωτές σε Ευρώπη και ΗΠΑ στην παγίδα ψεύτικων κινέζικων e-shops
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Απάτη-μαμούθ / Πάνω από 800.000 καταναλωτές σε Ευρώπη και ΗΠΑ στην παγίδα ψεύτικων κινέζικων e-shops

online αγορές eshop υπολογιστής κάρτα
(freepik.com)

Περισσότεροι από 800.000 καταναλωτές σε Ευρώπη και ΗΠΑ εξαπατήθηκαν, δίνοντας τα στοιχεία των τραπεζικών τους καρτών καθώς και άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σε ένα τεράστιο δίκτυο ψεύτικων διαδικτυακών καταστημάτων (e-shops) με έδρα την Κίνα.

Την απάτη-μαμούθ αποκάλυψε μεγάλη διεθνής έρευνα από τις εφημερίδες Guardian, Die Zeit και Le Monde, που έβαλαν στο «μικροσκόπιό» τους τον μηχανισμού αυτό που το Chartered Trading Standards Institute του Ηνωμένου Βασιλείου περιέγραψε ως μία από τις μεγαλύτερες απάτες του είδους του, με 76.000 ψεύτικα e-shops που δημιουργήθηκαν για τον σκοπό αυτό.

Σύμφωνα με τον Guardian, δημοσιογράφοι και εμπειρογνώμονες πληροφορικής εξέτασαν τα δεδομένα και κατέληξαν ότι το δίκτυο είναι εξαιρετικά οργανωμένο, τεχνικά άρτιο και εξελίσσεται συνεχώς.

Χαρακτηριστικό είναι πως λειτουργώντας σε βιομηχανική κλίμακα, οι προγραμματιστές έχουν δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες ψεύτικα διαδικτυακά καταστήματα που προσφέρουν προϊόντα με έκπτωση από τις εταιρείες Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace και Prada, καθώς και πολλές άλλες μάρκες υψηλής ποιότητας.

Φτιαγμένα σε πολλές γλώσσες, από τα αγγλικά έως τα γερμανικά, τα γαλλικά, τα ισπανικά, τα σουηδικά και τα ιταλικά, τα ψεύτικα αυτά e-shops έχουν δημιουργηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να παρασύρουν τους υποψήφιους αγοραστές να αποχωριστούν τόσο τα χρήματα τους, όσο και τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τους.

Ωστόσο, τα e-shops δεν έχουν καμία σχέση με τις μάρκες που ισχυρίζονται ότι πωλούν και στις περισσότερες περιπτώσεις οι αγοραστές που μίλησαν για την εμπειρία τους είπαν ότι δεν έλαβαν καν προϊόντα.

Τα πρώτα ψεύτικα e-shops του συγκεκριμένου δικτύου φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν το 2015. Πάνω από 1 εκατομμύριο «παραγγελίες» έχουν υποβληθεί μόνο τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων. Δεν διεκπεραιώθηκαν όλες οι πληρωμές με επιτυχία, αλλά η ανάλυση των εμπειρογνωμόνων δείχνει ότι το παράνομο αυτό δίκτυο επιχείρησε να αρπάξει έως και 50 εκατομμύρια ευρώ (43 εκατομμύρια λίρες). Πολλά διαδικτυακά καταστήματα έχουν «κατέβει», αλλά το ένα τρίτο από αυτά – πάνω από 22.500 λειτουργούν ακόμη.

Μέχρι στιγμής, υπολογίζεται ότι 800.000 άτομα, σχεδόν όλοι στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, έχουν δώσει διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με 476.000 από αυτούς να έχουν παραχωρήσει στοιχεία χρεωστικής και πιστωτικής κάρτας, συμπεριλαμβανομένου και του τριψήφιου αριθμού ασφαλείας τους. Όλοι παρέδωσαν επίσης τα ονόματά τους, τους αριθμούς τηλεφώνου, το email και τις ταχυδρομικές τους διευθύνσεις στο ψεύτικο αυτό δίκτυο.

Η επικεφαλής αξιωματικός στο Chartered Trading Standards Institute, Katherine Hart, περιέγραψε την «επιχείρηση» ως «μία από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές απάτες ψεύτικων καταστημάτων που έχω δει». Πρόσθεσε δε: «Συχνά αυτοί οι άνθρωποι ανήκουν σε ομάδες σοβαρού και οργανωμένου εγκλήματος, επομένως συγκεντρώνουν δεδομένα και μπορεί να τα χρησιμοποιήσουν εναντίον ανθρώπων αργότερα, καθιστώντας τους καταναλωτές πιο επιρρεπείς σε απόπειρες phishing».

«Τα δεδομένα είναι το νέο νόμισμα», δήλωσε από την πλευρά του ο Jake Moore, παγκόσμιος σύμβουλος κυβερνοασφάλειας στην εταιρεία λογισμικού ESET. Προειδοποίησε ότι τέτοιες συλλογές προσωπικών δεδομένων θα μπορούσαν επίσης να είναι πολύτιμες για τις ξένες υπηρεσίες πληροφοριών για σκοπούς παρακολούθησης. «Η μεγαλύτερη εικόνα είναι ότι πρέπει να υποθέσει κανείς ότι η κινεζική κυβέρνηση μπορεί να έχει πιθανή πρόσβαση στα δεδομένα», πρόσθεσε.
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL